donderdag 3 juli 2014

Uitje aan Beeldentuin van Joop van Caldenborgh in Wassenaar



Uitje aan Beeldentuin van Joop van Caldenborgh in Wassenaar

 

Afgelopen donderdag de 16e september hadden Rose en in een excursie ingepland. We hadden een uitnodiging ontvangen tijdens ons laatste uitje naar België met de vrienden van het Stedelijk Museum Schiedam.007 Ineke arriveert en checkt de aanwezigen
Die uitjes die meestal zo'n twee maal per jaar georganiseerd werden gaan niet langer door omdat de bus waarmee we gingen meestal niet vol te krijgen was en daardoor die uitjes te duur werden. 034d Rose en ik vinden dit erg jammer want de uitjes die er waren daar hebben we heel veel plezier van gehad. Zo kwamen we in Antwerpen in een Beeldentuin en buiten Antwerpen in een Zilvermuseum, bij het Museum van Scheringa vlak voordat de DSB omviel, in Bergen bij Museum Kranenburg en bezochten  014b Prachtige Spiraal daar ook een wijk in Amsterdamse schoolstijl, in Den Helder bij de Nollen. Tussentijds 015b Gesmoes bij de voordeur + tak gingen wij zelf in Venray ook op bezoek bij een Beeldentuin in het Odapark. Dit is zomaar een opsomming van uitjes waar wij ook stuk voor stuk een reportage van maakten die tot op de dag van vandaag veel bezocht worden. Dit keer gingen 051b Zeemeermin soms lastig al die fotografen we per auto, ik had een lift aangeboden gekregen van een stel uit Vlaardingen. Zodoende kwam ik achterin een prachtige nieuwe 055a Lijn van glas moeilijk vast te leggen redelijk blauwe Cadillac terecht. Het deed me even denken aan de tijd dat ik zelf drie weken in een Cadillac Fleetwoord Begrafenisauto rondreed. In de tijd dat ik op de Sociale Academie zat, nog voor ik Rose leerde kennen. Het was alleen al qua rit een hele gezellige gewaarwording. Het aangename stel uit Vlaardingen had pas kort een nieuw navigatiesysteem en ik mocht getuige zijn van de startproblemen die je daarmee kunt hebben. Desondanks zijn we royaal op tijd aangekomen in Wassenaar waar we voor het landgoed van dhr. van Caldenborgh ons verzamelpunt hadden. Het was qua weer dreigend 057b Hot Rod Polyester en acrylverf van Hans van Bentem 1994 begonnen die dag. Geen ideaal fotoweer, maar toch heb ik 's middags met mijn Canon zo'n 320 foto's gemaakt voordat het ging regenen en ik moest overschakelen naar mijn onderwater Olympus. Hier volgt een 064d Vier knopen geflitstimpressie van de erg leuke middag die voorafgegaan werd door een gezellige ontvangst in de kuntsbibliotheek met thee en koekjes. Die bibliotheek lag in een prachtig half ondergronds paviljoen waarin ook een binnenzwembad gevestigd was. Na afloop van de dik twee uur durende tocht langs de beelden kregen we nog een glas rode wijn met hapjes. Ook kregen alle deelnemers de toezegging nog een boek thuisgestuurd te krijgen met daarin een beschrijving van alle beelden. Wauw. We waren overigens niet de enige belangstellenden. Uiteindelijk werden we tijdens de thee in vier groepen verdeeld en 081b bochtig iedere groep kreeg een eigen gids mee.082 Vlak voor hij uit ging Die van ons bleek een studente uit Leiden die op een beeldende manier enthousiast vertelde over wat we te zien kregen. Iets over de grote van de beeldentuin. Uiteindelijk liepen we dus met vier groepen van ongeveer12 a 15 mensen over het terrein en zijn elkaar niet tegen gekomen. 069b Doolhof in rode baksteen van binnen Nu iets over de eigenaar die buiten geld in ieder geval ook de kunst van het delen 088c Kunstwerk tekst en figuren op steengoed onder de knie heeft. Ik voelde me erg welkom en er was geen beeld waar ik enige aversie tegen voelde. Wonderlijk.  
Joop van Caldenborgh, oprichter van chemiebedrijf Caldic BV, is één van de grootste 092a privéverzamelaars van beeldende kunst in Nederland. De Caldic Collectie is met name bekend om zijn verzameling moderne en hedendaagse schilderkunst, fotografie en de beeldentuin op het landgoed Clingenbosch in Wassenaar. 102c Weinig mensen weten dat Van Caldenborgh ook een uitgebreide collectie kunstenaarsboeken bezit. Deze verzameling is ontstaan vanuit zijn liefde voor kunst en 103 saterday edition times voor literatuur die zich verenigen in het medium kunstenaarsboek.
Mensen die meer willen zien 039 Speciaal voor Joop C gemaakt Overigens als je op een foto klikt dan vergroot die op je scherm.

Geen opmerkingen: