maandag 21 juli 2014

Flauwe familie


De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
Mijn zoon Koen moest naar de kaakchirurg om een dwarse verstandskies te laten verwijderen. Hij zag er van tevoren erg tegenop, hij wilde er niet over praten maar hij klaagde niet; het moest gebeuren.
Hij zou om 15:30 aan de beurt zijn en ik werk tot 16:00, dus kon ik hem mooi ophalen uit het ziekenhuis. Ik melde me om 16:10 met gestolen pijnstillers en ijskoud water, maar wat bleek, hij was niet geholpen want hij was, na het krijgen van de plaatselijke verdoving flauw gevallen van angst. Ze kregen hem niet meer voldoende bij kennis om de ingreep te kunnen doen, dus het ging niet door. Ze spraken af dat hij, later over een paar weken, onder narcose zou worden geholpen, dan zullen ze gelijk de andere verstandskiezen meepakken. Is die daar ook mooi vanaf. Hij schaamde zich maar hij kon er toch niks aan doen, hij was immers gegaan en flauwvallen, dat heb je niet in de hand. Een held is niet iemand zonder vrees maar iemand die handelt, ondanks zijn vrees.
Flauwvallen, daar weet ik alles van. Toen ik een jaar of twintig was werkte ik bij een houthandel. Ik stond op een hoge stapel hout, planken aan te geven aan mijn bejaarde collega op de grond. Die vertelde onder het werken door dat hij naar de uroloog was geweest voor zijn prostaat en dat die een metalen holle buis in zijn snikkel had gestopt om in zijn blaas te kunnen gluren en dat dit niet prettig had gevoeld. Het werd bij de gedachte alleen al zwart voor m’n ogen. Ik kon nog net van de stapel af klimmen om even te gaan zitten. Het zweet brak me uit. Empatisch zijn heeft z’n nadelen. Een andere keer na een lange reis voelde ik een vreemde zwelling in mijn scrotum. Kanker dacht ik meteen. Dan moeten mijn ballen eraf. Dat kost me mijn mannelijkheid en dus mijn relatie. Meteen ging het licht uit. We waren op dat moment in een hutje op het Sumatraanse eiland Nias. Daarvandaan ben je niet één twee drie in een ziekenhuis en mijn vriendin, ook niet voor een kleintje vervaard, dacht meteen maar dat ik een hartstilstand had. Het was natuurlijk niks. Kortom: ik heb niet veel nodig. En ook mijn vrouw, sinds jaar en dag een geharde verpleegkundige, valt flauw als er bloed bij haar afgenomen wordt. Dat wordt bij haar rechtstreeks uit de hersenen gezogen, zegt ze. Dus dat Koen flauwviel, dat zit in z’n genen, hij is erfelijk belast, daar kan hij niks aan doen.


Laaglander

Geen opmerkingen: