donderdag 3 juli 2014

"de Nollen" van R.W. van de Wint deel 3,4 en 5


"de Nollen" van R.W. van de Wint deel 3

 

Het project De Nollen dankt zijn003_wat_ging_de_groep_toch_snel  naam uit het feit dat dit het Friese woord is voor duin. Het zijn eigenlijk zandheuvels die zijn ontstaan door opwaaiend duinzand dat daar ooit heeft gelegen. Er volgen nu enkele wetenswaardigheden006_een_rariteit  voor ik verder ga met onze wandeling door die Nollen. Hot en ik wilden eigenlijk een gezamenlijk verslag maken. Dit ging anders dan wij hadden verwacht. Mijn 018_eidolon_de_kelk_en_rieten_koepe kijken en ervaringen 031_alweer_hot daar zijn totaal anders dan die van Hot. We hebben dus besloten om elk ons eigen verhaal te vertellen. 039_met_liefde_verteld Gisteren dook Hot al in Google en ik deed het vandaag opnieuw. We hebben dus elk enkele sites gevonden om het achtergrond verhaal te vertellen van deze unieke plek in het noorden055_duin_doorsnijding  des lands.http://www.hetnollenproject.nl , http://www.rwvandewintbv.nl , Op deze sites staan alle 150_we_gaan_verder ins en outs over de unieke plek. Ook hebben wij vernomen dat de kunstenaar cortën-staal heeft gebruikt om zijn dromen te 154_deel_van_een_koepel realiseren. De kleur van dit staal is de basis van zijn werk. Hij was zo 070_vergilius verknocht dat zelfs de dieren die hier rondlopen dezelfde kleur schakering hebben. Kijk maar naar de kleuren van de pony’s en de katjes. 074_eindelijk_samen Ik heb de pony’s gefotografeerd en Hot de katjes. 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cortenstaal Op deze site staat alles over dit materiaal en wat andere 080_sculptuurgroep kunstenaars er van maken.
Maar nu ga ik verder mijn mijn verslag. Zoals ik al schreef, we verlieten Spanbroek en spoedden ons naar Den Helder. De reis was korter en dus waren er in een uurtje tijd. We stapten uit en 083_tezamen_van_onder_naar_boven door mijn slechte enkel moest ik de tijd nemen zodat ik de groep ineens een eind verder zag lopen. Aangezien ik 090_beeld_5_en_beeld_4 ze toch niet zou inhalen gingen Hot en ik ons al lopend achter de camera installeren. Later bleek dat we naar het informatie centrum gingen waar er koffie en thee voor ons klaar stond. 096_de_top Er werd toen wat gedronken en geneusd in allerlei boeken over de kunstenaar en die waren ook te koop. Niemand kocht toen wat, na de wandeling097_drasland  was het enthousiasme een stuk groter. Onze groep werd in tweeën gedeeld en we gingen op pad. Ik zette mijn telelens op de camera want nu kon ik die goed gebruiken en ben volop aan 101_het_lijkt_op_de_schil_ve_appel het schieten gegaan. Eerst irriteerde ik sommige mensen maar later wenden ze eraan. Bij deze blog laat ik het werk, de gids en de omgeving zien. Het was een 122_twee_tweetallenheerlijke rondleiding en onze gids, Karin 123_ingewikkeld sprak met liefde en passie over de kunstenaar. We hadden sterk de indruk dat de gids de kunstenaar zelf had gekend. We hoorden van haar dat de omgeving sterk beïnvloed was 135_hot_en door hem. Er was veel gegraven. Sommige duinen werden afgegraven en daar werden een soort ondergrondse ruimtes gemaakt die hij soms als atelier heeft gebruikt. De binnenkant werd bekleed met lapjes stof en daar experimenteerde hij met kleuren. Hier mocht er absoluut niet worden 157_wie_of_wat_is_er_hier_geland gefotografeerd. Dus als jullie dit met eigen ogen willen zien dan moet je er gewoon zelf naar toe gaan. Daarop werden de duinen weer opnieuw geïnstalleerd of er kwamen kunstmatige159_dit_is_een_nutteloos_raar_ding  grote bollen met glazen toppen. Ze zijn bedekt met of riet of staal. Tussen een aantal van die "grotten" zijn gleuven gemaakt met trappen waardoor we de binnenruimten konden betreden. Die met de rieten bedekking hadden zelfs een donkere ondergrondse gang waardoor 162_een_torenvalkje_in_de_mast_vd_z we van de ene bol naar de andere konden gaan. We mochten, als we dat wilden deze donkere gang betreden. Hot en ik gingen wel. Het
was er trouwens niet echt donker. Er waren van die nep waxinelichtjes en wanneer het donker is schijnen die toch wel fel. De weg naar boven was toch gevonden en die uitgang mocht ik wel fotograferen. Het binnenkomende licht was bijzonder. 167_groter_en_kleiner_wordende_circ Verder ging de reis naar o.a. het Stoomhuisje. Eigenlijk kun je het verkleinwoord wel weglaten want het was bepaald niet klein. Had het object nut? Neen dus, het was er alleen voor het mooi. Er zijn allerlei platen met gaten in verwerkt en door die gaten zag je dan de andere wand. Het lijkt wel op een borduurwerk van staal. We hebben er allerlei foto’s van 179_we_gaan_de_ondergrondse_gang_on genomen en op elke afstand zag ik weer iets anders. De natuur werkte met ons mee want op de mast van de radio zendamateurs zagen we een open kistje waar zich een koppel torenvalkjes of slechtvalkjes of zoiets hadden genesteld. Ik kan wel een valk onderschijden, maar daar houd het ook mee op. Verder ging de reis. Vaak kwamen we objecten tegen die ik al had gefotografeerd vanuit een ander perspectief. Als een van de laatste objecten is beeld 3 "Vouwen " een vreemdsoortig iets. Wat kan dit voorstellen? Een ruimteschip, een vergrootte noot, het nieuwste speedboot maquette? Wie zal het weten wat de kunstenaar voor ogen had. Daarna gingen weer langzamerhand terug naar het informatie centrum. Ik fotografeerde een stuk moeras met riet, alweer die kleurstelling. Ook de paarden 180_dit_is_de_uitgang_en_binnenkant werden niet vergeten. Wat een prachtig stuk land is dit!! Met het zand, helmgras, de hoogte verschillen en ook niet te vergeten al het werk van Rudi van de Wint. Sinds dat we zijn gaan behoren tot de museumvrienden van Schiedam ondekken we steeds meer. We leren allerlei mensen kennen met dezelfde interesses en liefde voor de kunst. We leren steeds beter kijken dankzij de uitleg, liefde en passie van de diverse gidsen. 103_rose_en_een_trein Soms verzucht ik dan: Wat was ik vroeger doof en blind of is het gewoon omdat ik een dagje ouder wordt en niet meer achter allerlei rages aan
ren maar zelf mijn eigen plan trek en doe wat ik wil doen in mijn uppie samen met Hot.

"de Nollen" van R.W. van de Wint 4

 

Vandaag ga ik onze gezamenlijke reeks over "de Nollen" van Rudi W van de Wint besluiten. Het uitje was op de 21ste maart, dus dat is intussen al weer een dikke drie weken geleden. De herinneringen blijven goed. Vooral het tweede deel van de dag naar Den Helder heeft indruk gemaakt. Ook mijn manier van naar staal kijken, en vooral ook naar de diverse producten van verschillende soorten staal hebben door ons bezoek aan "de Nollen" veel meer aandacht gekregen. Nieuwe_staalmonument_2_060807 Nieuwe_staalmonument_3_060807 Nieuwe_staalmonument_060807 Er liggen bijvoorbeeld hier in Schiedam in het oudste stadspark van Nederland, in de Plantage dus, drie blokken staal als kunstwerk, en de reactie van het weer daarop is totaal anders dan op het Cortèn staal waar we in Den Helder kennis mee hebben gemaakt. Zo ook is de gemeente bezig om de fietspaden langs de burgemeester Knappertlaan op te knappen, en daar liggen momenteel dus de Putdeksel_3_uit_praagPutdeksel_1 Putdeksel_2 Putdeksel_4 Putdeksels_5_uit_japan Putdeksel_6 putten en de putdeksels langs de weg, en ik denk dat die wel van Cortèn staal gemaakt zijn. Die deksels, en dat is bepaald niet alleen in Schiedam, maar door heel Nederland, zijn overigens kunstwerken apart. Ik laat er een paar zien, want ga je eenmaal ergens op studeren, dan krijg je de mooist denkbare putdeksels te zien. Oa. een uit Praag , waar we jaren geleden met Jan en Jo uit Purmerend waren. Nu gaan we de putten en deksels weer verlaten en gaan terug naar "de Nollen". In mijn vorige log heb ik de miniaturen laten zien, en nu ga ik de door mij gemaakte foto’s laten zien. Sommige zullen wat weg hebben van die van Rose, maar ik werk zonder telelens, dus zijn ze toch weer anders. Ik voeg ook een linkje toe naar Picasa, waar jullie eventueel alle foto’s kunnen zien. De foto’s en bijschriften zeggen voldoende, dus stop ik nu qua tekst. Reacties zijn altijd welkom!!053_eidolon_rieten_koepels_en_de_ke 054_vergilius_2_ateliers_in_duin_be 058_na_een_blik_binnenin_de_andere_ 059_blik_op_aether_ii 062_de_andere_kant_van_vergilius 063_de_gids_blijft_vol_verve_vertel 071_ingang_aether_ii 077_sleutelproblemen 078_we_konder_er_in_1ste_instantie_ 083_doorkijkje 085_waar_doet_dit_aan_denken 090_tempestas 093_tegen_de_zon_in 094_beeld_5 112_enorm_warmteverschil_door_de_zo 096_sculptuurgroep_uit_ijzer_en_k_2 101_top_van_een_deel_v_d_sculptuu_2 105_lijnenspel_v_geoxideerd_koperdr 107_andere_pilaar_uit_sculptuurgroe 117_allerlei_golven_tegen_de_zon_in 122_fotograaf_fotografeert_fotograa 125_een_poging_om_de_andere_schaduw 131_onderweg_naar_beeld_3_horizonta 134_beeld_3 135_onder_beeld_3 138_wauw 142_tegenlicht_geeft_leuk_effect 144_een_gecrashed_ruimtevaartuig_mi 147_een_terugblik_op_beeld_3 148_een_nieuwe_poging_om_aether_ii_ 154_de_kelk_eidolon
157_stoomhuisje_transparante_huid_3162 163_in_de_schaduw_van_het_stoomhuis 166_kelk_corrodeert_prachtig
159_valkje167 168_de_kelk 171_onderaan_de_kelk 177_wat_rond_leek_blijkt_ovaal

"de Nollen" van R.W. van de Wint 5

 

Toch nog een deel vijf. Dat komt omdat ik het laatste deel van onze tocht door de prachtige Nollen niet meer kon uploaden, zoals dat heet. Ik had kennelijk teveel foto’s gekozen, en web-log liet er niet meer toe. Ik ben al blij dat ik deel vier toch nog kon opslaan. Ik heb er niet zoveel meer, dus zou het nu in een keer moeten kunnen. Ik ben benieuwd.179_terugblik_op_stoomhuis Zo beginnen we dit laatste deel met een terugblik op het Stoomhuisje.181_ingang_eidolon Dat je kan er overigens beter af, want het is groot. We gaan nu verder bij de ingang van Eidolon, de rieten koepels. Je kunt daarin middels ondergrondse tunnels. 182_bijna_ondergronds_donker 184_rose_komt_boven_in_een_der_riet  
186_binnenkant_koepels_eidolon188_van_binnen_naar_buiten 192_bij_het_uitgaan_van_een_der_koe 194_wauw_again 195_ponys_in_de_cortn_staal_kleur 197_het_huisje_van_waaruit_rw_vaak_ 202_weer_terug_bij_de_ontvangstruim 203_weegschaal_van_cortn_staal 204_foto_in_ontvangstruimte 205_foto_in_ontvangstruimte 206_foto_in_ontvangstruimte 207_foto_in_ontvangstruimte 210_wauuww
http://picasaweb.google.nl/Hotrose60/DeNollenJ?feat=email#
211_cortn_staal_gekleurde_kat 213_cortn_staal_gekleurde_abesijn 214_cortn_staal_gekleurde_kat 216_dat_waren_de_nollen_van_rw_van_

Geen opmerkingen: