vrijdag 26 september 2014

Hilversum 3

Hilversum 3

Ook dit stuk is al een jaar of vier oud, maar desalniettemin leuk.
Onze kattenetage in ons nieuwe huis komt er op voor, de Willibrorduskerk, de Wilbeeckschool, Meester Vos, en Meester van Hest, Mijn eerste Heilige Communie, Mijn overbuurvriendje, kortom er komen wederom veel herinneringen bovendrijven. Geniet mee.


We zijn beide lekker thuis inclusief Knul en Z Beest op de nieuwe gestreepte troon van Rose, Jesse op haar kussen daarvoor en Wijfie op haar favoriete slaapplaats op het kattenplafond(foto kattenflat). Zowel Rose als ik achter de computer. Beide met een grote mok verkeerde koffie. Ik ben net wakker na mijn dagelijkse "schoonheids" slaapje. Bij het wakker worden vanmiddag zag het er heel anders uit dan om half acht. Nu staat er een lekker zonnetje en zien we voor zover de bomen nog blad hebben de meest prachtige herfstkleuren. Drie molens draaien op een Oostenwind en dat maakt het binnen erg aangenaam. We hebben de kachel aan.
Ik zat te denken aan een nieuw blogje over Hilversum. We hebben nu Kattenflat Sportpark, de EXPO hal, de draversbaan, de soestdijkerstraatweg en de van Riebeeckweg gehad waar het ouderlijk huis stond, en zelfs een blik gezien van de st Willibrorduskerk in de sneeuw. Ik vertelde al heel vreemd te hebben opgekeken over St Willibrorduskerk 12 het feit dat dit gebouw al in november 1995 voor het laatst gebruikt is en helemaal foetsie is. Al vanaf het moment in 1966 dat we in H'sum kwamen wonen ging ik zoals toen nog de gewoonte was min of meer automatisch mee, en werd al heel snel ingeschreven als toortsdrager, een soort van voorfase op het misdienaar zijn. Mijn grote broer was acoliet en ik vond het nog hartstikke leuk ook. Heel veel vriendjes als Vincent en René waren dat ook en zodoende waren we er vrijwel alle hoogmissen bij. Ik heb nog herinneringen aan vriendjes die tijdens St Willibrorduskerk 17 consecratie 1964-12-20 de mis flauwvielen omdat het langdurig op de knieën zitten soms wel heel erg lang duurde. Ik geloof verder dat we op sommige momenten wel met 12 toortsdragers St Willibrorduskerk 18 consecratie 1964-12-20 waren. Een drukte van belang op het natuurstenen altaar wat veel later nog eens deels van een groot kleed is voorzien door het geknoop van veel moeders en ook ik heb daar deel aan gehad. Wat een werk. Ik heb heel veel van de draadjes voor die kleden op maat gemaakt voordat ze in geknoopt konden worden. Mijn moeder had de smaak te pakken en zo hebben we daarna nog menig kleed geknoopt. St Willibrorduskerk 14 doopvont Bij mijn French Sister liggen er geloof ik nog een paar in de huiskamer. Als je een tijd toortsdrager was geweest kwam daarna St Willibrorduskerk 20 slotviering 1995-11-05 binnen Hilversum het grote moment na mijn eerste Heilige communie dat je ook misdienaar mocht worden. Toen werd het helemaal druk want 's morgens was er vaak om 07.00 een ochtendmis, nog voor school en ontbijt en 's avonds was er vaak ook nog een lof(mis). Zo heb ik naar mijn gevoel een hele carriëre achter de rug in die tien H'sumse jaren. Ik ben nog acoliet, een grote misdienaar geweest ook. Die leerden kleine misdienaartjes en toortsdragers hoe het moest. Ooit ben ik onderweg naar de st. Willibrord samen met René geschept door een auto, en kwam ik bij in het RKZ. Ambulance cadillac 1966 alleen dan geel Ik had een hersenschudding en naar later bleek een schedelbasisfractuur. CadillacSuperior1976_3 Dat laatste bleek nadat ze me al lang naar huis hadden gestuurd. Ik weet niet meer hoe lang ik in het ziekenhuis gelegen heb, maar kreeg wel veel zelfbouwhuisjes voor bij de trein e.d. Men vertelde me ook dat ik vanaf het ongeluk in zo'n mooie ouderwetse gele americaanse ambulance had gelegen, zo een caddilac Cadillac Lijkwagen 1960 (begrafenishorse reed 1 op 2km) als ik later ook nog eens kort zou hebben tijdens mijn Meerberg tijd. Ik baalde ervan dat ik daar niks van kon herinneren want dat was toch wel reuze interessant. We zijn we die plas bloed die op straat lag en de overgebleven rommel van de schade die ik kennenlijk met mijn hoofd aan een auto had toegebracht nog een tijd tegengekomen. Mijn vriendje met wie ik onderweg was Wilbeekschool olv Vos zesde klas had helemaal niks dan de schrik. Alleen wat littekens herinneren me eraan als anderen daarnaar vragen. Genoeg hierover. Ik heb me nog rot gezocht naar foto's van de buitenkant van de Wilbeeckschool waarop ik 6 jaar lagere school gevolgd heb maar heb die nergens gevonden. Ondanks dat we in de eerste jaren van die net gebouwde school nog een prijsvraag hadden om deze naam voor de school te kiezen. Een combinatie van de van Riebeeckweg en de st. Willibrorduskerk. Ook op de pagina van oude scholen in Hilversum is deze school niet terug te vinden. Alleen op een klassefoto is een deel van de school te zien. Het was de 6e klas o.l.v. meester Vos, met wiens dochter ik ook in de klas zat er waar mijn ouders nog tot hun dood vriendschap mee hebben gehad. Dat leverde wat dubbele gevoelens op, zo hoorde ik bij een reünie jaren later, maar dat is geen onderwerp voor mijn blog.
Voor de rest was er een leuke speelplek vlak bij ons Kweekschool Hilversum huis waar later een verzorgingshuis gebouwd is. Er was het winkelcentrum met Galesloot waar we veel boodschappen deden en de Oosterengweg waar ik veel gespeeld heb bij vriend Vincent. Plaatjes heb ik daar niet van. Wel heeft mijn French Sister in onze wijk nog een tijd op schoo
l gezeten om onderwijzeres te worden. De oude Kweekschool, daar heb ik ook nog een plaatje van gevonden. Voor vandaag is het weer genoeg. Over het Postkantoor, Loosdrecht, mijn middelbare scholen, theater Gooiland, de studio's, de omroepen en de verkennerij komen nog 1 of twee stukjes. Wat dat uitje aan Mammoet al niet aan herinneringen omhoog heeft gebracht. Gegroet en tot later.

Geen opmerkingen: