dinsdag 8 juli 2014

Antwerpen met de vrienden van 't Stedelijk Museum Schiedam 2007-04-23

Dagje Antwerpen

Zaterdag zijn Rose en ik heerlijk een dagje uit geweest. We waren als leden van "de vrienden van het Stedelijk Museum Schiedam" uitgenodigd om met een bevriende club "de Rietgors" uit Papendrecht mee te gaan met een bus op excursie naar een park voor beeldhouwkunst in Antwerpen genaamd Middelheim, en daarna naar een zilvermuseum genaamd Sterckehof ook in de stad Antwerpen, alleen aan de buitenrand. We werden ‘s morgensvroeg opgehaald01_vertrek_vijfsluisen_2 door de reisorganisatrice met haar man en de chauffeur en vertrokken vervolgens met zijn zevenen via de beneluxtunnel richting Papendrecht. Om 09.13u kwamen we daar aan en het bleek dat de wachtenden lang niet allemaal hun mail goed gelezen hadden en vrij lang in de vroege kilte hadden moeten wachten. Om 09.22u vertrokken we richting Antwerpen, en onderweg hebben we in etappes allemaal koffie of thee gehad. In Antwerpen was in een taverne voor koffie en gebak gezorgd en dit ging er wel in voordat we een lange tocht door het park gingen maken.01_aankomst Vervolgens gingen we naar het Park toelopen en ondanks dat we 2 gidsen besteld hadden was er maar 1. Er werd wel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een audiotour te maken, maar ik geloof dat er niet meer dan 10 deelnemers waren die hier gebruik van wilden maken. Die ene gids vond in eerste instantie de overgebleven groep te groot, en was daardoor in het begin knap sjagerijnig, maar hij klaarde al gauw op en vertelde vervolgens op zeer beeldende en levendige wijze veel wetenswaardigheden over de beelden en hun makers. Er volgt vanaf nu een impressie, van de foto’s die zowel door Hot als door Rose gemaakt zijn, die we tot nu toe hebben kunnen verwerken, croppen en bewerken. (later volgt meer):000b 002_burgemeester_antwerpen_en_stichter_p 003a_torso_van_arthur_dupon 004a_rik_wouters_het_zotte_geweld_1942_b
U kunt op  http://users.skynet.be/vitalspirit/middelheim.html meer beelden zien op de website van het museum zelf.

006d_de_zaaier_van_constantin_meunier 009c_faun_door_marcello_mascherini 010a1_balzac_door_auguste_rodin 010a2_balzac_door_auguste_rodin 010a_de_groep_in_aantocht_bij_de_glazen_ 012a_de_boogschutter 012d_de_middelandse_zee_van_aristide_mai 013d_vertekend_binnen_de_glazen_muur_met 014d 016_ocanide_van_henri_laurenss 018_discussie 020b_elja_ajolfi_de_wandelende_zusters 021_beeld_van_mari_andriesen 022_oerrmoederbeeld_symboliek_hildo_krop 023b_le_murs_ont_des_oreilles_que_la_rai 025b_roodhuid_met_staartje_door_arvo_sii
Dit is het 2e deel van een reisverslag naar 2 Musea in de buurt van Antwerpen, die Rose en ik afgelopen zaterdag maakten met leden van een bevriende museumvereniging uit Papendrecht. De leden van "de Rietgors" was eerst een museumvereniging, maar is nu een vereniging van mensen die graag willen dat de gemeente Papendrecht het 7 jaar geleden Museum weer heropend. De collectie van dit museum bestaat uit hele diverse werken die geschonken zijn onder de voorwaarde dat de collectie publiek toegankelijk moet zijn en blijven. De leden van deze vereniging strijden daarvoor, maar om toch ook saamhorig te blijven organiseren zij regelmatig lezingen, en men probeert jaarlijks ook een excursie/uitje te organiseren. Zodoende dat Rose en ik met deze dag naar Antwerpen mede waren uitgenodigd.
Het vorige deel eindigde bij het beeld van de Roodhuid, waarvan veel reisgenoten vonden dat dit beeld een heel vrouwelijke uitstraling had. De gids was het hier niet mee eens, en dit uitte zich wederom in een levendige discussie. Oordeel zelf. We gaan vandaag daar gewoon weer verder bij de fantastische collectie verzamelde beelden in dit te gekke park, wat overigens gewoon vrij toegankelijk is. 025_roodhuid_met_staartje_door_arvo_siik 026_prachtig_park 027_wilde_hond 028d_de_gevleugelde_gemaakt_door_friedri 029_miracolo_door_marino_marini 030a_groot_insekt_door_agenore_fabbri_19 0306 0307_de_groep_met_gids 0309 031_meisje 031b_naakt 032_rennend_meisje 0321_rennend_meisje_1 032a_rennend_meisje 032b_rennend_meisje 033_twee_malloten_in_het_bos 034_gaande_man_door_frantisek_1974 035_wachtende_koning_op_restoratie 036_dansende_containers 038_equatria_no_23_1971_door_pierre_heyv 037_iets
Vandaag het laatste deel van het verslag van de trip waar Rose en Hot afgelopen zaterdag aan deelgenomen hebben. Nadat we om 13.10u het beeldenpark verlieten, wilden we snel een hap eten, en het dichtsbijzijnde restaurant was de taverne waar we ook in de morgen geweest waren. We liepen er met zijn vijven naar toe, en maakten de kelner gelijk duidelijk dat we maar een zeer kort moment hadden. In eerste instantie melde deze kelner dat hij niets voor ons kon doen, maar vervolgens melde hij dat hij wel snel voor crôc monsieur’s zou kunnen zorgen(een veredelde soort tosti). Zodoende 5 besteld met een heerlijk plaatselijk kriekje erbij, en wat waren we daar aan toe. Alles bij elkaar was dit intermezzo een dure grap. € 55,-. Aangezien we van de honger en de dorst afwaren hebben we niet geaarzeld te betalen en zijn snel richting de bus gelopen, waar we officieel om 13.30u moesten zijn. We waren daar uiteindelijk gevijflijk om 13.40u, en zonder al te veel boze gezichten in onze richting vervolgden we snel onze rit naar museum het Sterckshof.
Daar aangekomen kregen we al snel 2 gidsen, en werd de groep verdeeld. In razend tempo hebben we vervolgens in 70 minuten, de normale rondleiding van dik 90 minuten gehad. Voor het vertrek terug naar Nederland hadden we van 15.52 tot 16.00u. We hebben gelukkig toch nog een lekker Belgisch biertje snel naar binnen kunnen werken, en ik geloof dat toch nog iedereen voorzien was van een drankje.
Rond 18.00 uur werden wij weer afgezet bij onze opstapplek en hebben daarna nog genoten van een heerlijke Chinese maaltijd, en sindsdien kijken wij terug op een toch wel zeer geslaagde, maar haastige dag, waar we nog lang met plezier kunnen terugdenken.
Wat nu volgt zijn de foto’s van het prachtige kasteel de Sterckshof, en foto’s van de inhoud van het museum wat tijdens de rondleiding bleek verboden te zijn. Vandaar dat alleen van het begin van de rondleiding foto’s zijn.001_aankomst 002_gebouw 005 009_de_groep 013_tuingang 015_plein 023_scharniertje_om_luik_open_te_houden_1 024_tuin 030_tuin 033 036 037 038 039 041 044_gered_plafond 047_gered_plafond 048_tas 049 050_behang 051