donderdag 17 januari 2013

Verwachtingspatroon.



Ik luister graag naar de radio terwijl ik op het toetsenbord van mijn pc zit te ratelen. Zo hoor ik nu een gesprek van een meneer die voor de tv een reportage maakt waarin hij vertelt van zijn wetenswaardigheden terwijl hij in een klooster vertoeft. In dit klooster wordt er vooral de stilte ervaren, oftewel, men praat niet met elkaar. Hij werd gek van dit soort stilte. Dit snap ik. Ik kan daar ook niet tegen.  Maar hij had zich er iets had voorgesteld wat niet met de waarheid overeenkwam. Dus vertelt hij uitgebreid wat hem tegenviel en dat had een zeurderige klank. Zijn voorstelling was spiritueler dan wat er in  werkelijkheid gebeurde. Het kwam niet in hem op dat dit meer over hem zegt dan over het klooster gebeuren. Dit soort mechanisme gebeurt vaker. Ik denk dus aan het glas dat of half leeg is of half vol. Het is maar wat je verwacht

Geen opmerkingen: