dinsdag 15 januari 2013

Anorexia atletica



Laatst zei mijn dochter:’ Je krijgt een buikje. Maar dat geeft niet hoor, dat staat gezellig, dat hoort bij je leeftijd’.
 Auw!
Heb ik een vorige keer vreselijk opgeschept over wat ik als hardloper allemaal wel niet ongestraft kan eten en drinken, nu is het tegenovergestelde aan de orde. Ik heb weliswaar een gezond gewicht maar er mag wat af. Het is ‘hoognormaal’ en het moet ‘laagnormaal’ worden. In de tijd dat ik mijn persoonlijke records liep was ik zo’n vijf, zes kilo lichter en omdat ik de laatste jaren gestaag achteruit ga hoop ik de - overigens onvermijdelijke - neergang iets te vertragen door mijn oude wedstrijdgewicht weer van stal te halen. Nu de training voor de marathon van Rotterdam begonnen is, leeft het voor mij. Het moet te doen zijn. Op ‘Voedingscentrum.nl’ kan je heel gemakkelijk alles wat je eet en drinkt in calorieën optellen. Als ik minder dan 2000 kilocalorieën eet mòet ik afvallen. Dat doe ik nu dus. Er is al wat af maar wat een marteling. Op begrip hoef ik niet te rekenen. Als ik tegen mijn vrouw zeg dat ik aan de lijn doe, vraagt ze: ‘Waar moet dat dan vanaf, van je schaamlippen soms? Ik dacht dat ik met een vènt getrouwd was. Je lijkt wel een wijf!’  Stukje seksisme is haar niet vreemd. Mensen met een reëel overgewicht snappen al helemaal niet waar ik het over heb. Die zouden in hun handen knijpen met mijn ‘probleem’.
Alleen medeatleten snappen het, hoewel mijn collega runningtherapeut mij al snel diagnosticeert met ‘anorexia altletica’. Maar dat komt omdat ze stevige mannen aantrekkelijker vindt. Zelf is ze trouwens vel-over-been.  
Allemaal geneuzel op de vierkante centimeter natuurlijk. Want wat maakt het iemand uit of ik drieënhalf of vijfenhalf uur doe over die marathon. Maar goed. Mij maakt het wèl uit. Ik wil zo snel mogelijk zijn. Een beetje bovenin de uitslagen van mijn leeftijdscategorie is al goed.

Laaglander

Geen opmerkingen: