maandag 21 januari 2013

Ik had een goed idee

Jan van Eyck

Ik had dus een goed idee, tenminste dat vond ik. Gisteren gingen we naar het museum Boijmans van Beuningen in R’dam. Er was daar een tentoonstelling van de schilders magiër Jan van Eyck. Hij veranderde de schilderkunst zodanig dat je bijna kunt zeggen dat men gechoqueerd was in die tijd. Dan spreek ik zo rond 1420. Hij gaf de mensen een eigen individu. De natuur werd voor het eerst geschilderd in een schoonheid dat dit ook nu als modern kan worden gezien. Toentertijd werd schoonheid en kleur gezien als het werk van de duivel.  Maar dit is een ander verhaal. We waren dus op het metrostation Troelstralaan dat half onder de grond en bijna in het water staat. Dus kijk je over het water heen en bijna de watervogels in de poppetjes van hun ogen. Eerst zag ik alleen hoopje sneeuw tot ik zag dat dit kleine meeuwen, denk ik, dat op het ijs met de kopjes tegen de wind en sneeuw gekant lagen. Dit was de eerste keer dat ik dit zag. Energie besparing dacht ik toen. Want nu is er weinig voedsel te vinden en dus is zuinig met energie is wijs. Ik wilde dus een oproep doen om vetbollen en andere voedsel voor de vogels aan bomen te hangen. Dus….  Maar Roen vond dat stukje maar niks. Verwijderen du en back to the tekentafel zoals ze zeggen. Ondertussen blijf ik eraan denken.


Geen opmerkingen: