donderdag 5 september 2013

Laaglanders vakantie

Weer een maand niets ingeleverd. Dat komt; ik ben drie weken met vakantie geweest. Noord Italië, Lombardije. Ik kom daar met mijn gezin voor de vijfde keer. We hebben daar een eenvoudige, razend goedkope camping gevonden die ook houten huisjes, opschepperig ‘chalets’ genoemd, verhuurd. Je kunt er met de auto in een keer naar toe rijden. Zo gaan we ’s zomers goedkoop met vakantie, dan blijft er voor de winter of het voorjaar nog een beetje budget beschikbaar, want dan moet je verder weg als je mooi weer wilt hebben en ik ben een absolute zonaanbidder.
De eerste week heeft mijn oudste dochter Els met haar gezin, dus met mijn kleindochter erbij, ook een chalet betrokken. Dat was ontzettend leuk. Mijn dochter en haar vriend zijn heel relaxed en het nieuwe wonderkleinkind dus ook. Als zo'n kind maar eet, drinkt, slaapt,  mooi is en niet huilt, houdt iedereen van haar en is iedereen tevreden. Stelden ze aan mij ook maar zulke bescheiden eisen. Maar ja, dat mooie wordt dan een probleem, vrees ik.
De tweede week had mijn jongste dochter Tamar een vriendin uitgenodigd en de derde week kwamen er vrienden kamperen. Ik voelde mij daardoor vaak een echte Italiaanse Peetvader. Aan gezelligheid dus geen gebrek.
In de voorbije jaren hebben we al heel wat van de omgeving gezien maar toch hebben we dit keer een aantal nieuwe dingen gevonden. Ten eerste natuurlijk Milaan. Daar hebben we eindelijk het hele museum in het Castelló Sforzesco bezocht. Dat zijn eigenlijk drie musea. Kunst:  Michelangelo, Leonardo Da Vinci, ook Hollandse meesters, oudheden, textiel enz. Je kan er vele uren doorbrengen en het was nog gratis ook. (Ja, we blijven Hollanders.)
In Varese hebben we de Sacro Monte bezocht. Een in de 17e eeuw aangelegde weg van keitjes, de berg op, naar de kerk Santa Maria del Monte. Er waren weinig bezoekers. Daardoor ondergingen we de zeventiende-eeuwse sfeer intens. De vergezichten waren indrukwekkend. Onderweg staan veertien kapellen met terracotta, geverfde beeldengroepen. De eerste heeft te maken met Jacob en de jakobsladder, dan Jezus geboren in het stalletje, Jezus die gedoopt wordt in de synagoge, Jezus als twaalfjarige wijsneus die onderricht geeft in de tempel. De volgenden zijn een kruisweg. De laatste is Maria ten hemelopneming. De beelden zijn levensgroot. Ze zijn zeventiende-eeuws gekleed. Sommige taferelen bestaan uit tientallen beelden. Op een paard of een hondje meer of minder wordt niet gekeken. Jammer was wel dat je door tralies naar binnen moest gluren, met matig licht. je kon zo ook de fraaie muurschilderingen niet bekijken. Opmerkelijk dat in een tijd waarin de marteldood (Radbraken, vierendelen), een gebruikelijke straf was, men met zoveel empathie het lijden van Jezus kon verbeelden. Halverwege de klim begon het oudtestamentisch te onwederen. Toch hebben we de tocht volbracht. Gelukkig was er een prima horecabedrijf op de berg.
In Varese zijn we ook naar Villa Panza geweest, dat is een achttiende-eeuwse villa, zeg maar paleis, waar een grote collectie moderne, vooral Amerikaanse kunst is te bewonderen. Bijzonder was kunst van neonbuizen en andere objecten met licht. Daar was een hele vleugel voor gereserveerd. Per kunstwerk een zaal. Het gebouw zelf is schitterend. Mooi onderhouden, prachtige natuurstenen vloeren en een enorme, parkachtige tuin. Er waren maar weinig bezoekers. Dat gaf een bijzondere sfeer. Het koste € 9,- pp, dat kon je terugkrijgen als je de Villa Panzastichting in je nalatenschap bedenkt. Daar denk ik nog even over. (We blijven Hollanders)



Laaglander

Geen opmerkingen: