donderdag 25 oktober 2012

Hermann Hesse en Nick Drake


Ik kan me voorstellen dat niet iedereen deze mensen kennen. De eerste is een Duitse schrijver  http://nl.wikipedia.org/wiki/Hermann_Hesse
En de tweede is een Engelse singer-songwriter http://nl.wikipedia.org/wiki/Nick_Drake
Op deze sites staan de levensverhalen van deze mensen. Ik ben een oud hippie kind en heb door diverse mensen die ook giga leesbeesten en muziekliefhebbers zijn het een en ander geleerd. Daar ben ik nog steeds blij mee. Herman Hesse is een schrijver waarvan ik het elementaire gedachtengoed van het Boeddhisme heb leren kennen. Ik ben geen technisch lezer en een theorie als roman te leren kennen is voor mij de beste manier. Ik ben dus een liefhebber van o.a. een roman “Siddharta” een van mijn lievelingsboeken en eens in de zoveel tijd duik ik er weer in.  Het is een verhaal dat lijkt op het levensverhaal van De Boeddha. Hij werd in een rijk Brahmaans gezin geboren en gaat op reis om te leren. Onderweg leert hij bij en leert hij af. Een menselijk verhaal dat ik herken. Hij komt op een dag bij de rivier die terwijl hij daar zit  zijn leermeester is en daar bereikt hij zijn verlichting. Daar komt Nick Drake om de hoek. http://youtu.be/_x01fnJSjf4   Ik heb het over zijn nummer “Riverman” van zijn eerste lp. Een schitterend nummer die met zijn zachte, weemoedige stem me meeneemt naar… Wat ik maar wil. Dit is dus een duo die elkaar nooit hebben leren kennen en zich toch door hetzelfde thema laten meevoeren.

 

Geen opmerkingen: