maandag 28 april 2014

Verwarring


Ik ging tot de meester met de volgende vraag: Het lijkt wel alsof de gebeurtenissen mij, vanuit het donker en vanuit onverwachte plaatsen, steeds overvallen.
Het brengt mij in verwarring, wanneer ik er niet in slaag het verband tussen het ene en de andere vast te stellen; hoe moet ik te werk gaan om hun oorsprong te achterhalen, zodat ik ze mij ten voordele kan aanwenden?
De meester antwoordde mij: Leer te leven zoals in een droom. Het hoe, het waarom, zij zijn niet belangrijk. Bedenk dat wat je overkomt verwerkt moet worden; jouw taak is het de draden te vlechten, je hebt geen toegang tot de spinnerij.

Zo, af en toe pak ik een boekje met wijze spreuken van met en zonder meesters. Ik sla dat boekje open en kwam de volgende tekst tegen waar ik de komende tijd over ga mijmeren. De vraagstellingen, issues blijven door de tijd heen dezelfde. Deze tekst komt uit het boekje: Gesprekken met de meester, geschreven door Carla Krüger en is uit 1947. De taal is dus wat verouderd maar de inhoud niet.


Geen opmerkingen: