zaterdag 19 april 2014

Laaglanders 34e


Vorige week was de 34e marathon van Rotterdam. Als supermarathonmaster -  dat ben je als je tien maal de marathon van Rotterdam gelopen hebt – was ik uitgenodigd voor de pastaparty in het World Trade Centre, voorheen De Beurs. Normaal kost dat € 18,-, dus gierig als ik ben ging ik er heen. Gelukkig trof ik mijn buurman er met zijn atletiekclubgenoten en zijn zoon want verder was het niet echt gezellig. Veelal buitenlandse gasten die zich voor de laatste keer volladen met koolhydraten, om dan naar het hotel te gaan en vroeg onder de wol te kruipen. Voor die mensen is het ideaal want als je pasta eet in een restaurant krijg je één bord maar de pastaparty is een buffet waar je onbeperkt pasta kunt eten voor één prijs. Voor mij dus gratis. Volgend jaar wordt het nog goedkoper want dan loop ik, Deo volente, mijn 20e Rotterdam marathon, en vanaf de 20e marathon hoef je niet meer te betalen. Mijn buurman heeft er 21 gelopen maar hij heeft momenteel gezondheidsklachten dus hij deed dit keer alleen de pastaparty met zijn kornuiten en met mij, lopen zat er helaas niet in voor hem.
 Ik heb me flink tegoed gedaan aan de pasta met verschillende sauzen en salades, al had ik heel de dag al veel gegeten. Koolhydraat stapelen voor de wedstrijd, dan houd je het langer vol.
Eerst een eetmarathon, dan de loopmarathon.
De marathon zelf was weer supergezellig. Mooi weer, zoals altijd en een enorme hoeveelheid stimulerend publiek. Voor het eerst liep ik tamelijk ‘vlak’, dus in één tempo. Voorheen liep ik bij de start het snelst en ging ik steeds langzamer lopen, nu dus niet. Zou ik het na 33 marathons eindelijk onder de knie hebben? Mijn tijd: 3 uur 33 minuten en 50 seconden, 15 minuten sneller dan vorig jaar.
Bij de finish trof ik mijn oudste zoon, fotograaf, die portretfoto’s maakte van finishers met ‘een verhaal’ voor een special  in het Algemeen Dagblad. Van mij heeft hij ook foto’s gemaakt, zij het niet voor publicatie. Je kan zien dat ik niet helemaal kapot ben, zeg nou zelf.  Volgend jaar maar weer, als ik nog kan want zoals je aan mijn buurman ziet, je hebt het niet altijd in de hand.


Laaglander

Geen opmerkingen: