maandag 10 maart 2014

Spring is in the air.

ontwakende treurwilg
Gisteren keken mijn lief en ik naar buiten. Naar ons balkon waar alle planten beschut op de vloer stonden. Beschut tegen de winter die maar niet wilde komen. De zon schijnt en we kregen de geest. Roen haalde de kettingen die tegen het plafond vastgemaakt waren los en kreeg ze weer naar beneden. Ze zagen er goed uit. We namen de schaar ter hand en knipten het dode spul uit de potten zodat de wortels wat lucht en water kunnen ontvangen. De leuning potten hangen nu op hun plek en we zagen alles met een tevreden blik. Vandaag zette ik de puntjes op de i door de stoelen te soppen en de vloer te schrobben. Later komt de rest wel want nog steeds weten we niet of de lente blijft of we nog een staartje winter zullen meemaken. We zullen wel zien. Nu nog een grappig gedicht over de lente uit halverwege 1850 schat ik en een heel oud liedje. “Spring is in the air” wat ik tijdens het schrobben aan het neuriën was. http://youtu.be/GfMMJziMHYw

 Lente

Een vogeltje, een vogeltje.  Hoort wat het meldt,
Wat het in zijn lieflijke liedren vertelt!
Het roept: 'komt kindren, komt lammetjes, eruit!
Het spel lokt het kind, 't lam 't grazige kruid.
En alles wat leeft en het luchtruim doorzweeft,
Dat juicht nu de lente haar bloemenkleed weeft,
Wat vinnen heeft zwemt en wie benen heeft springt,
Wat vleugels heeft vliegt en wie zingen kan zingt.'
A. van der Hoop Juniorsz. 1827-1863


Geen opmerkingen: