donderdag 22 mei 2014

Toch: We hebben gestemd


Ik hoor allerlei argumenten waarom niet te stemmen.
 Zoals: Je kent de persoon niet waarop je stemt. Niks nieuws. De persoon waarop ik stem tijdens de 2de Kamerverkiezing ken ik ook niet.
Er is door de verschillenden partijen amper een visie te bespeuren. Alleen zoiets van: binnen de EU blijven of vertrekken. Bij de 2de kamer hoor ik dan, visie zat. Volg ik de verkiezingsdebatten word ik doodgegooid met “one liners” het afzeiken van de tegenstander. Dat is net zoals een vegetariër verweten word dat die leren schoenen draagt. Tijdens de formatie worden de standpunten merendeel in de prullenbak gegooid want er moeten compromiën gesloten worden. Die soevereiniteit waarop zo wordt gehamerd was er al lang niet meer. Onze economie was voor de Euro al lang gekoppeld aan de D mark.   
Waarom er een Euro in leven is geroepen snap ik ook niet. Die Eurodiscipline is boekhoudkundig misschien wel nodig maar ik hoorde een hoog wishfull thinking in de argumentaties, toen. Die operatie was erg duur. Maar nu is die er. Om weer naar de Florijn (voorganger gulden) terug te gaan is ook erg duur en ik denk dat we het kind met het badwater wegkiepen.

Dus zijn we gaan stemmen. We willen dat er toch een blok komt tegen de rechts nationale partijen die goed zijn in haat zaaien. Ze zetten de ene bevolkingsgroep op tegen de ander. Allemaal onderbuik gevoelens worden tot norm gemaakt en het verstand doet niet meer mee. Dood eng vind ik deze mensen en hun visie is beslist die van mij niet. 

Geen opmerkingen: