zondag 25 augustus 2013

Geheugen is een raar iets.

©Gerard van der Swaluwe

Ik onthoud wat ik wil vergeten en vergeet wat ik wil onthouden. Zo leg ik een  komkommer weg en vind hem in de ladekast. Soms sta ik te strijken en er ontluikt een gedachtegang die ik niet kan stoppen. Stop! Ik zit te zwammen. Geheugen. Ik herinner me als kind dat ik op een plein sta die inmens is en voel me dan een stuk kleiner dan ik ben. Later, jaren later sta ik weer op datzelfde plein en dat plein is gekrompen tot een postzegel. Ik luisterde vroeger naar een lied dat ik prachtig vond en een tijd lang neurie ik dat liedje wanneer ik me prettig voel. Later kwam You Tube in mijn leven en dat prachtige nummer blijkt een zeik lied te zijn. Soms is het wijzer om die herinneringen met rust te laten, er niets mee te doen en dan is het voor de rest van mijn leven een prachtig nummer. Zo dacht ik dat ik een rustig lief meisje was totdat ik hoorde dat ik werd gerefereerd tot “dat kreng op de step”.  Geheugen. Ik ontmoet regelmatig mensen, hoor hun namen en prompt ben ik die vergeten. Dan verzin ik ezelsbruggetjes en soms help dat. Soms weet ik een woord en wanneer ik het wil gebruiken is ‘t weg. Dit is niks nieuws. Ik heb het merendeel van wat ik weet of denk te weten gelezen in boeken en tijdschriften. Dus weet ik de uitspraak niet. Ga ik hierover praten dan is de klemtoon niet wat het wezen moet en dan word ik vreemd aangekeken. Wanneer zulke dingen gebeuren dan zucht ik en zet een swingend moppie muziek op en ga dansen, lekker swingen en hou op met denken. 

Geen opmerkingen: