donderdag 1 november 2012

Mijn Meesterwerk

Space Oddity

Een jaar geleden ben ik gestopt bij de SKVR oftewel Stichting Kunst voor Rotterdammers. Ik ben daar 3 jaar geweest en lessen gevolgd bij Nico Kervezee in de groep “Het Experiment”. We werden als cursist  door Talens, een verffabrikant uitgenodigd om mee te doen met een schilder wedstrijd. Het thema was van een boek geschreven door Tommie Wieringa. Blz. zus en zo, het paginanummer ben ik vergeten. Daar werd geschreven over de zee en een nummer van Dave Bowie, Space Oddity.  http://youtu.be/D67kmFzSh_o   Het werk mocht maximaal 1 bij 1 m. zijn.  Dus, zoals gewoonlijk, koos ik de grootste maat. Ik had een klein tekeningetje van zo’n 5 cm omtrek waar je met wat fantasie een astronaut kunt zien. Dus hoe moest ik dat kleine figuur laten opvallen in zo’n groot werk. Wel, ik had een telescoop in gedachte. Wanneer je door de goede kant naar binnen kijkt vergroot je alles en omgekeerd dan wordt alles kleiner. Daar gebruikte ik krantenpapier voor. Ik had nog foto’s die ik gemaakt had door tegen de zon in te schieten. Ik maakte daar een malletjes van en bestelde ook wat foto’s op internet. De foto’s werden gepositioneerd en eerst werden de malletjes er losjes opgelijmd. Ik kladderde overal met verf kleuren blauwtinten en wit. Duwde daar nog een papier op en wreef daar zachtjes overheen, trok het papier daar af en dan krijg je vreemde ribbels, bobbels en lijnen.  De mallen werden verwijderd en daarop werden de foto’s geplakt. Als laatste maakte ik van deze losse componenten één geheel. Boven zien jullie mijn meesterwerk en deze hangt in de hal van ons appartementen complex. Tot nu toe heb ik geen enkele klacht gehoord en dat is heel wat. Alhoewel het mijn meesterwerk is ben ik niet de eerste geworden. Wat een barbaren, die juryleden.

Geen opmerkingen: