dinsdag 11 december 2012

Shut Up



Roen zit nu naast me weer een literair meesterwerk aan het schrijven. Zijn gespierde torso ondersteunen zijn geoefende vinger terwijl zij ratelen langs het toetsenbord. Eens heeft hij blind leren typen vertelde hij me terwijl zijn blauwe ogen in de  mijne priemden. Ken jij die getallen vroeg hij me. Ik heb ze nog nooit gekend en nooit zal ik ze leren kennen stamelde ik toen. Als het om rekenen gaat ben ik een sukkel. Geef me een penceel en dan ben ik ook nergens. Mijn adremdheid komt pas tot leven bij een glas wijn, whisky, jenever. Lopen langs het strand met windkracht 8 á 9 is ook niet slecht maar drank, heerlijke drank wekt mijn loslippigheid, nonchalance en onverschilligheid hoe ik bij anderen overkom geheel op. Ik ben dan de cola die een roestige spijker verlost van zijn rode gloed, ben ik een pijp ontstopper na een nacht weken. Waarom schrijf ik dit? Wat is het nut van deze waterval van nonsens. Er is geen enkel nut in dit verhaal. Het is een illusie dat wanneer ik met een verhaal begin het ergens over moet gaan, dat het zin moet hebben. Zo hadden French sister en ik een gesprek over lapjes tekst. Ik vertel haar dus neem een tekst en iedereen haalt daar het zijne uit. Laat hem die zelfde tekst 3 maanden later nog een keer lezen dan zijn de gevolgtrekkingen weer heel anders. Het zegt dus meer over degene die de gevolgtrekkingen trekt en over zijn of haar stemmingen dan over de tekst zelf. Vanzelfsprekend was zij her er niet mee eens. Zo zie je maar, begin ik met de 1ste zin dan vervolgt er weer een zinloze of zinvolle tekst uit. De lezer trekt zijn conclusies en heeft altijd gelijk.

Geen opmerkingen: