zondag 9 december 2012

Afscheid

De weg naar?
Ik was vanmorgen naar een crematie. Het afscheid van een oud patiënte die ik al lang kende. Zij was een van de eerste patiënten toen onze detoxafdeling opende. Ze was ontzettend geel toen ze binnenkwam en gezien die kleur, ook van haar oogwit, gaf niemand een stuiver voor een goede afloop. Toch knapte ze in de loop van enkele maanden goed op. Zo kwam ze nog drie keer terug de afgelopen jaren en heb ik haar veel beter leren kennen als een spontane hartelijke, felle, duidelijke, humorvolle en koppige tante van weinig woorden en heldere standpunten en heb in en buiten het ziekenhuis de nodige avonturen met haar beleefd.
Bij haar afscheid bleek dat ook haar buren, en haar familie haar ook als gangmaakster enorm waarderen en respecteren en gaan missen. Dat zal ik ook, en ben blij dat ik bij haar afscheid was.

Van de week moet ik nogmaals. Gisteren kregen we bij de overdracht te horen dat onze poliverpleegkundige bij een huis bezoek een van de patiënten thuis dood had aangetroffen. Het sloeg in als een bom en gisterenavond ben ik de hele avond bezig geweest alle emoties op de afdeling en via de telefoon in zo goed mogelijke banen te lijden.

 Door Hot.

 

 

Geen opmerkingen: