woensdag 28 januari 2015

Lichaamstaal.


Gisteravond kwamen onze hondengoeroe met zijn lief op de koffie. We praatten lang over onze wel en wee. Ook over zijn inzicht hoe en wat te denken over onze geliefde viervoeter Meisje en haar lichaamstaal. Zo had hij mij met Meisje zien lopen en vertelde me dat het wel snor zit tussen haar en mij. Ik vroeg ook hoe dat zit met het feit dat zij kan kwispelen met haar staart die gelijk 360 graden draait. Dus leerde ik dat dit propeller draaien heet en dus aan ons vertelt dat het voor haar nog niet duidelijk is. Ik dook vandaag in de zoekmachine en vond deze omschrijving:

Propeller kwispelen is gewoon ambivalent gedrag. wordt het dus getoond bij mensen/dieren die niet tot het roedel behoren en waarmee de hond geen dominantierelatie heeft is het opeenvolgend onzeker en zekerheid wat de hond toont. Propeller kwispelt een hond tegen een roedelgenoot geeft het aan dat de hond niet geheel zeker is hoe hij tegenover diegene staat in de rangorde...moet hij zich nou onderdanig gedragen of dominant.

Moraal van dit verhaal: Je bent nooit te oud om te leren.




Geen opmerkingen: