maandag 4 november 2013

Herfstwandeling


Ik houd niet zo van de herfst. Dat komt door de dreiging dat de winter er aan vast zit en aan de winter zit mijn winterdepressie vast. Maar op zich is de herfst mooi. Ik moet dat leren inzien en er van genieten zo lang het duurt. Dat bedacht ik toen ik met mijn vrouw en het hondekind een herfstwandeling maakte in het Voornes duin. Dat is het duingebied bij Oostvoorne en Rockanje. Als kind was ik daar wel eens geweest maar eigenlijk vergeten hoe groot en ruig het is. De weg ernaar toe leidde door de botlek. Een groter contrast is haast niet denkbaar. Een apocalyptische, onbewoonbare  wereld van staal, vuur en rook. Een paar minuten later: wildernis. Het was wat je noemt wisselvallig weer: zon, regen en wind wisselde elkaar af. Hier en daar stond het pad onder water en moesten we balanceren en springen om droge voeten te houden.
Een gedeelte van het gebied is omheind maar wel toegankelijk. Daar werkt een flinke kudde Schotse Hooglanders aan het onderhoud van het gebied. Ze voorkomen dat de open gedeelten dichtgroeien met wilgen en ander gewas door dat op te eten als het nog klein is. De kudde telde een flink aantal kalfjes. Mink had er schik in ze op te jagen. Als dieren voor hem op de loop gaan vind hij dat lollig, als ze blijven staan of zich omkeren is ie bang en gaat hij er vandoor, zelfs voor een kat gaat hij dan op de loop. (Een hond gaat op zijn baas lijken.)
Hij mocht daar natuurlijk helemaal niet los lopen maar ik ben tamelijk onverbeterlijk op dat gebied. Ik heb hem toen natuurlijk wel even vastgemaakt alleen luistert hij op zo’n moment niet al te best.
Als de zon door de wildgekleurde bladeren en regendruppels schijnt met dat honingkleurige herfstlicht  en een regenboog als klap op de vuurpijl is dat prachtig, net is een soort bloei, een grand finale vóór de lange winterpauze.
Na afloop een consumptie op een terras, want het was weer droog en helemaal niet koud.
Het Voornes duin, een aanrader voor de liefhebber van een fraaie herfstwandeling.


Laaglander

Geen opmerkingen: