zondag 1 december 2013

Truus en ik


Ik ben een paar uur geleden geboren en moet al aan het werk. Mijn moeder Truus is fotomodel. Dus voor haar is het enigszins logisch dat ze poseert maar wat mij betreft: je reinste kinderarbeid en uitbuiting.
Vanmorgen zat ik nog heerlijk in mijn moeders buik. Het werd een beetje krap dus het was logisch dat ik er uit moest, maar wat een avontuur:de tunnel door naar het licht; het heeft me aangegrepen. Wat een natuurgeweld! En een chaos waarin ik terecht kwam! Ik werd aan mijn nek de wereld ingetrokken door een grote man met een bloederig schort. Een slager, denk ik. Hij legde me bovenop Truus, die huilde en lachte tegelijk. Ik moest vreselijk huilen. Dat had ik nog nooit gedaan maar het ging me goed af. Ik werd lekker in bad gestopt, daarna kreeg ik kleren aan. Allemaal nieuw en onbekend. Toen mocht ik weer bij Truus liggen, die kende ik al. Ze huilde niet meer, ze was blij en moe, net als ik. Ik heb kennis gemaakt met een zekere Gijs, die mijn vader dus wel zal zijn. Hij begon al snel over de foto. 'Ik heb een opdracht aangenomen voor een foto in een medisch boek. Een moeder met pasgeboren zuigeling. Jij dus. Het is voor een leerboek voor vroedvrouwen.'
  'Lekker ben jij zeg, had je me dat niet kunnen vragen. Ik heb nu geen zin hoor, eerst slapen en rusten.'
  'Nee', zei Gijs.’ Ik kon het niet vragen want ik heb die opdracht net gekregen. Het is een buitenkansje. Het moet nu. Het moet lijken of je net bevallen bent. Hè, toe nou. We verdienen er mee, dat is ook in jouw belang.'
  ‘Godsamme, jij bent ook een mooie zeg!… Nou ja, vooruit dan maar', zei Els toen.
Gijs had de eettafel bedekt met een wit laken. Daar op moest Truus naakt op haar rug 
gaan liggen met mij, ook naakt op haar uitgelubberde buik. Gijs frommelde een stuk touw
tussen ons in bij wijze van navelstreng.  Aan mij werd uiteraard helemaal niets gevraagd.
Ik ben maar niet gaan brullen, al was mijn hart er goed voor. Anders had het allemaal
nog langer geduurd.
Het resultaat: mijn eerste professionele naaktfoto.

Laaglander


Geen opmerkingen: