zaterdag 13 december 2014

Bruggenloop

Vorige week was het zo ver. De bruggenloop. Start voor de trainingsperiode naar de marathon toe. Kerst en oud & nieuw moeten er weliswaar nog aankomen en dat kan nog wel een kilootje schelen maar je krijgt zo wel een idee hoe je er conditioneel voorstaat en waar aan gewerkt moet worden.
Zaterdag was het prachtig weer. Ideaal voor een wedstrijd over 15 km. Maar zondag regen, koude en wind. Het kan niet altijd meezitten. De organisatie doet er alles aan met een olijke spreekstalmeester, dweilorkesten en een bekende Nederlander (Nelli Cooman) voor het startschot, maar met zulk takkeweer wordt het nooit echt gezellig.  Wat wel gezellig was, dat mijn zusje meedeed. Ze is 58 jaar maar de jongste blijft altijd je zusje. Haar man bracht ons naar de start, dat was handig want dan hoefden we niet te parkeren. Hij zou ons ook ophalen. Dat leek handiger dan het bleek te zijn.  Maar daar over later meer.  Het was enorm druk. Er deden 12.000 mensen mee. Je begrijpt dat wij niet achteraan aansloten. Wij stapten bij de start over het hek. Bram Bakker stond er ook. Een paar minuten wachten op het startschot was voldoende om tot op het bot te verkleumen in de regen en de wind. De tocht ging prima, als vanouds, hoewel ik zeven minuten later finishte dan vorig jaar. Ik ben een paar kilo aangekomen maar daar staat tegenover dat ik nu geen enkele blessure heb, terwijl ik vorig jaar pijnlijke achillespezen en hamstrings had.
Na de finish wilde ik op mijn zusje wachten en regende ik opnieuw helemaal nat, nu ja, dat was ik al maar nu werd ik er ook koud van. Onder het wachten werd ik geïnterviewd door twee medewerkers die een sfeerimpressie wilden maken. (Als je bij de site van de bruggenloop op sfeerimpressie klikt, hoor je mij even voorbij komen, kakelend dat ik zo graag tussen dames loop.  Ja de seksistische humor gaat nooit verloren.) Intussen had ik mijn zus over het hoofd gezien, want die finishte 3 minuten later maar ik heb daar 20 minuten staan kleumen voor ik het opgaf. Het is wel even inzichtgevend over hoe veel 12000 mensen zijn. Het bleef maar stromen en stromen. De achtersten konden niet goed finishen omdat ze vastliepen in de massa. Ja het was een wijze beslissing van ons geweest om vooraan te starten. Mijn zusje was best tevreden met haar tijd van 1.16 en dan ben ik het ook.
Toen begon het wachten om mijn zwager. Door drukte en wat misverstanden stonden we nog een halfuur is de zeikregen te wachten. Dat lopen zelf viel wel mee maar ik was uitgeput door de honger en de kou. Eindelijk thuisgekomen maakte en warm bad, een warme maaltijd en een hartverwarmend glas daar snel een einde aan.


Laaglander 

Geen opmerkingen: