zondag 3 maart 2013

Birth of the Beat.



Het gehoor is het eerste dat wordt gewekt tijdens het ontstaan van een mensenkind. Ik had toen het idee dat er een serene rust heerste onder het hart van je moeder. Dat bij het ontwaken je het geklop van haar hart hoorde welk diverse ritmes ten gehore bracht al naar gelang het gemoed van haar. Rustig wanneer zij rustig was en wanneer ze onrustig werd haar hart op hol sloeg. Later, veel later werd er een plaat uitgebracht met de geluiden die werden ervaren door de embryo. Ik heb de plaat gehoord en het was een kolere herrie. Niet alleen werd het hart gehoord maar ook het geluid van de longen met de in en uitademingen, het gesuis van het bloed dat door de aderen werden gestuwd en ook werd de huid gestimuleerd door het vruchtwater waarin het zich bevindt. Ik denk dat daar de birth of the beat begint. Dat met elke trommelslag er een bron van herkenning is. Het trommelgeluid is de eerste muziek die onze verre voorouders zagen als een godsgeschenk waarmee zij het hogere vereerden. Zij trommelden tijdens levensfasen zoals geboorte, de overgang van kind tot volwassene, vruchtbaarheidsfeesten en wat nog meer. Ik zag dat kleine kinderen dansen op de beat en daar enorm plezier aan beleven. Dit is een geluid dat ons verbindt. http://youtu.be/RaYvMwQd3cs Dit is een prachtig muziekstuk van Steve Reich en wordt gepeeld op 6 marimba’s. Het zijn houten muziekinstrumenten waarin ik dit godsgeschenk hoor en ook een later versie van de Birth of the Beat.   

Geen opmerkingen: