woensdag 4 juni 2014

Philémon strip 4.


Ik ben even in Google gedoken om te kijken wat er te vinden valt over de strip Philémon. Niet veel. Wel dat het geschreven en getekend is door de Frans-Belgische tekenaar Fred, pseudoniem van Fred Othon Aristidès in 1965. Het wordt beschreven als de eerste surrealistische strip. Dat is alles en voor mij is het veel meer. Ik las het wat later, in begin 70ger jaren en was een overtuigd hippiekind, en probeerde van alles qua muziek, lezen en ga maar door. Ik trof een aantal jonge mensen die ook deze weg beliepen en samen ontdekten we een deel van die wereld die buiten de toen bekende realiteit liep. Dit was een spannende tijd want mijn vrienden kwamen ook uit een totaal ander milieu zoals men toen zei en ik heb heel veel van hen geleerd. Deze stripreeks is een goed voorbeeld hiervan. De onzin verhalen uit een wereld die parallel naast de onze liep. Andere wetten had en deze consequent werden gevolgd. Voor het eerst vormden de plaatjes niet naast elkaar het verhaal maar liepen kriskras door elkaar en waren toch verbonden. Weird, grappig en fascinerend in zijn uitwerking. Ik lees ze zo af en toe nog en geniet er van. 

Geen opmerkingen: