donderdag 26 juni 2014

Indrukwekkend afscheid



Indrukwekkend afscheid,
Zondag belde mijn oudste nicht op vanuit Noordwijk.
Ze vertelde me dat de man van mijn 9jaar geleden overleden nicht was overleden. Hij was Italiaan van oorsprong en hij was getrouwd met haar in 1967, dus ken ik hem al vanuit mijn tijd als kind. Ik vond het altijd een aardige warme man, maar wel een die extra interessant was omdat hij nauwelijks verstaanbaar was. Zijn afscheid was gisteren en dat was indrukwekkend. Zijn beide zoons allebei met aanhang en ook zijn anderhalf jaar oude kleinzoontje waren verdrietig en maakte de plechtigheid tot een erg mooie. Het was voor mij de eerste en waarschijnlijk laatste Italiaans getinte begrafenis. De geschiedenis van zowel hun Pa als Ma kwam naar voren en daar was veel bij wat ik tot deze dag niet wist. Ook het Italiaanse volkslied klonk als slot en samen met de Italiaanse vlag maakte dit afscheid van deze echt Schiedamsche Italiaan tot een heel speciaal arrivedecci
Na afloop van het kijken en de dienst in de kapel van Huize Frankeland was er in een andere zaal de gelegenheid even te praten, te condoleren en dergelijke. Er was heel veel belangstelling. Als nakomeling in mijn eigen gezin had ik nooit veel contact met de neven en nichten uit deze tak van de familie, maar ik was in dit geval de enige uit ons gezin die ons vertegenwoordigde, en mijn ouwelui waren wel goed bekende Oom Harrie en Tante Riet. Zo voelde ik me toch erg welkom en heb ik met veel min of meer onbekenden kennis gemaakt. Ik ben zo tegen half drie vertrokken en heb daarna Jesse haar welverdiend lange ronde bezorgd in het Sterrebos. De bijeenkomst had zo’n dikke vier uur geduurd en ik was blij dat ik toch afscheid ben gaan nemen. Daarna was ik vol van indrukken en heb zeker anderhalf uur diep geslapen.
Tot zover mijn verslag    Gegroet   Jeroen

Geen opmerkingen: