maandag 18 mei 2015

Suske en Wiske

Wanneer ik het aan mijn vrienden vertel dat ik een stripliefhebber ben zie ik eerst een wat wazige blik in hun ogen. Nog steeds wordt dit genre als kinderliteratuur benoemd. Eh, Suske en Wiske of zoiets? Wordt vaak gevraagd. Nee, het is veel breder en ga ik verder met het vertellen welke strips erg goed zijn. Hierbij doe ik dit duo met vrienden te kort. De eerste 100 uitgaven vindt ikzelf de beste. Jerommeke was nog lekker primitief, Sidonia zo slank als een naald en Lambiek de dwaze ADHDer.  Dit zelfs voordat deze diagnose was uitgevonden. Heerlijk leeswerk en vooral “De Poenschepper” vind ik zelf een briljante strip. Ze waren nog niet zo politiek en opvoedkundig correct. Nu zijn ze saai maar de eerste 100 blijven erg leuk om te lezen en kijken. 

Geen opmerkingen: