dinsdag 17 februari 2015

Spagaat


 
Het uitoefenen van nieuw, en ander werk blijkt soms lastiger dan het eerst lijkt. Tactisch uitdrukken is vaak ontzettend belangrijk om de vele mensen bij wie een in te vullen formulier onder ogen krijgen tevreden te houden. Vaak is het klip en klaar wat de aanleiding is voor bepaald gedrag. Schrijf je dat zo helder op dat het voor iedereen begrijpelijk is dan blijkt dat vaak weer moeilijk te accepteren voor de persoon in kwestie, die dat over zichzelf leest.

Ik heb nu gemerkt dat je goed over de manier van opschrijven moet nadenken als je ook de instemming van de patiënt of zijn familie nodig hebt. Zo heb ik het afgelopen half jaar veel bijgeleerd.

In het rapporteren moet ik de observaties die ik zelf op doe natuurlijk goed opschrijven, maar ook daar moet je er rekening mee houden dat ook patiënten hun rapportage mogen lezen. Nu is het verschil dat het gaat om het samenvatten van vaak door anderen opgeschreven observaties zonder de individuen waarvoor je de indicaties aanvraagt echt kent.

Zo kom je nog wel eens terecht in een lelijk spagaat. Nu was ik in de vooronderstelling dat een conflict helder en duidelijk was uitgepraat met de dienaangaande, en floept het een half jaar erna weer omhoog alsof het slecht verteerd eten gaat. In dit geval wederom gepoogd mijn handelswijze uit te leggen, hopende een klacht te kunnen voorkomen.

Ik kan er natuurlijk niet duidelijker over zijn want het gaat om persoonlijke zaken, maar als je dan ziet hoeveel energie er in gaat zitten dan zucht ik maar eens diep.

Geen opmerkingen: