dinsdag 24 februari 2015

Herinneringen


Keek in mijn strippenkast en ik zag een oude strip van 1982. Getekend en geschreven door Raymond Briggs: ‘Toen Viel de Bom’. Ging het lezen en werd overspoeld door herinneringen. Aan 1962 toen iedereen aan de buis gekluisterd zat zoals dat toen werd genoemd. Varkensbaai, Kennedy en Chroetsjov heette de hoofdrolspelers. Randje 3de wereldoorlog. De wapenwedloop waarbij de bommen groter, zwaarder en steeds een verder bereik hadden. Angstige tijden die bekend staat als de koude oorlog. Ik herinner me nog de grote demonstraties tegen de bom toen er dreigde dat Nederland zijn kruisraketten zouden krijgen van onze grote vriend de USA. De illusies dat er dan ook sprake zou zijn van winnaars en verliezers. We liepen mee in de grote menigte, http://youtu.be/bXlGgDMZb20   lazen boeken erover en luisterde naar de protest liederen. http://youtu.be/RXWdQGtl6qs Maar: de muur viel en het wachten was op een nieuwe vijand. Wie zou het worden? Want zonder vijanden? Dat bestaat niet. Nu zijn het de extremisten IS, Al Qaida en nog veel meer Islamitische engerds. Wij lezen de Koran en halen eruit wat wij denken dat zij denken. Bijna nog zwarte kous achtiger dan de zwarte kousen kerk in Nederland. We worden weer bang gemaakt voor de engerds want we weten precies wat ze denken. We vergeten zowaar dat er meer Islamieten door hun geweld gedood zijn dan Westerlingen. Dat wordt even vergeten. Soms zie ik het zwart in en hoop dan dat ik me vergis. 

Geen opmerkingen: