vrijdag 20 februari 2015

Snelle beslissingen met grote gevolgen


 
Mijn week zit er bijna op, en het was een zware volle week op mijn werk. Er lag maandagmorgen al veel, en er kwam nog veel meer bij. En ik ben er ondanks veel nieuwe contacten incluis te Delft en Den Haag goed uitgekomen. Wel werd me een vraag gesteld over sectorvreemde zorgaanvragen waar ik absoluut niet van wist waar dat over ging. Ik ben al heel veel jaren verpleegkundige en begeleider, maar had echt geen flauw idee. Gepoogd om er achter te komen en uiteindelijk denk ik dat ik een goed antwoord heb kunnen geven aan de vragensteller.

Toch val ik soms nog achterover van zaken die volkomen nieuw zijn voor me.  Wel kwam ik iedere dag thuis deze week met het gevoel gesloopt te zijn. En dat is vandaag niet anders. Op zich zegt dat gewoon dat ik toch op het randje balanceer, maar dat ik die vier keer vijf uur net aankan.

Verder ben ik in ieder geval zinvol bezig en ben nu ook serieus begonnen met de mensen die in september uit Delft overgekomen zijn om hier op de naburige afdelingen te komen verblijven/wonen omdat er een verplichte bedden reductie heeft plaatsgevonden in Delft bij onze hoofdvestiging.

Veel mensen uit die groep komen er na heel veel jaren op een vaste plek midden in de natuur pas hier na de verhuizing en midden in een woonwijk terechtgekomen op een plek waar ook nog eens veel minder activiteiten  zijn achter dat ze toch wel graag terugwillen naar een beschermde woonvorm in Delft.

Dat ze nu net in Schiedam wonen maakt het er niet gemakkelijker op om ze voor een BW in Delft aan te melden, dus stuurt de gemeente Delft de meeste aanvragen direct terug en verwijst naar de gemeente Schiedam, terwijl ze al die jaren wel rechten hebben opgebouwd in Delft. Kortom de bureaus waar je langs moet om alles te regelen zijn vermenigvuldigd, en het maakt de wachttijd automatisch nog langer.

Soms hebben door hogerhand genomen beslissingen grote invloed op toch al kwetsbare patiënten.

Ik ben in ieder geval blij dat het zo weer weekend is. Even bijkomen.

Geen opmerkingen: