maandag 18 augustus 2014

Tweede week na onze vakantie.

Heftige luchten, wel eerder genomen in Brabant. JH

Het weekend is net achter de rug. Het was een ontspannen weekend. Weliswaar geen best weer, maar als je naar buiten kijkt zijn er te gekke heftige luchten, waar door de zon achter de wolken allerlei stralen doorheen komen waar de buien er door heen breken. Contrasten, heftige voorbijsnellende wolken en het fototoestel ligt thuis ook op tafel om hiervan zo nu en dan iets vast te leggen.

Ook een paar keer volkomen door en door nat geworden van de tropisch aandoende buien die door ons inmiddels ouderwetse rioleringssysteem nauwelijks te verwerken zijn.

Els heeft weer samen kunnen werken met Goran, haar vaste wereldwinkel collega op de zaterdag. Was leuk. Tegen de zondag zag ik een beetje op. We zijn ongeveer een jaar geleden lid geworden van de ANBO, een belangenorganisatie- bond voor ouderen. Afdeling Schiedam hield een nieuwe leden dag en van de bijna 150 nieuwe leden kwamen er zo’n zestig bij elkaar in de sociëteit van ANBO Schiedam. We werden hartelijk verwelkomd en kregen koffie met gebak en drie consumptiebonnen per persoon. Het is een leuke ruimte die wat ouderwets aandoet en Els en ik waren sinds lang geleden eindelijk weer eens de jonkies. Er was een man die ouderwetse liedjes en klanken voortbracht op een orgel. Het was absoluut niet mijn smaak, maar desalniettemin kreeg ik er ween glimlach van op het gezicht.

Na de koffie verwelkomde de voorzitter ons allen en kwam ieder bestuurslid aan bod om te vertellen wat ANBO Schiedam allemaal doet. Dat was een grote verrassing voor me. Er is een programma van maandagmorgen vroeg tot vrijdagavond 24.00u. Een programma met sport, spel, biljarten, maar ook een club die mensen die plotsklaps alleen zijn komen te staan helpt bij de beginselen met leren koken, hulp bij belastingaangiften, een bezoekclub die mensen opzoekt die niet meer hun huis uit kunnen, er is een mogelijkheid om tussen de middag heel goedkoop te komen lunchen, met anderen, zodat je niet alleen bent en het huis even uitkomt. Ook is er bijvoorbeeld hulp voor mensen die hun post niet durven openmaken, of die getroffen zijn doordat ze hun post ineens niet meer kunnen lezen. Verder was ik verbaasd te zien dat er echt hulp geboden word aan mensen die ontstellend bang geworden/gemaakt zijn door de politiek over de toekomst. Mensen die niet willen dat ze afhankelijk worden van hun kinderen of omgekeerd. Ze willen anderen niet tot last zijn en hun zelfstandigheid niet kwijt.

Kortom, zowel Els als ik waren verbaasd over wat er allemaal door de vrijwilligers daar gedaan word. En hebben bijvoorbeeld het plan opgevat om eens te kijken of biljarten iets voor ons is. Verder gaan we in oktober een dagje uit met een bus naar Giethoorn, zoals vroeger met de vrienden van het Museum. Het was leuk om ons netwerk wat uit te breiden en nieuwe mensen te leren kennen. Na al die informatie kregen we ook nog een Chinese maaltijd met ijs toe aangeboden. Allemaal boven verwachting en erg leuk. Daarna zijn we door een tropische regenbui huiswaarts gegaan en heb ik dik anderhalf uur bijgeslapen.

Uiteindelijk een ontspannen en informatief weekend. Weliswaar niet met de gebruikelijke invulling maar die kan ook saai worden en dat laten we niet toe.

Ik heb vanmorgen gelijk een weekje vakantie aangevraagd in de week van het uitje naar Giethoorn.

Waar ik inmiddels al jaren geleden wegens pure ontevredenheid , over het beleid, en een teveel aan contributie mijn lidmaatschap van de ABVA KABO en NU’91 had/heb opgezegd vind ik gezien de onzekerheid van de toekomst een lidmaatschap van een grote belangenvertegenwoordiger ouderenbond toch wel heel belangrijk. Met meer dan tweehonderdduizend leden is het ook voor het kabinet een organisatie om rekening mee te houden, en het is uiterst betaalbaar. Dus ik raad het iedereen van vijftig jaar en ouder van harte aan.

Mijn pauze zit er inmiddels op. Ik ga verder met mijn stapel werk. Gegroet                          Jeroen
De ANBO Schiedam is volop in beweging

  • 02 okt 2013
 
 
Daarmee bedoel ik niet de gym op maandagochtend hoor, alhoewel deze mensen meer in beweging zijn dan ikzelf zou moeten zijn. Nee, de ANBO zelf is volop in beweging. Vanaf 1 oktober starten wij weer met een nieuwe ledenactie. Vorig jaar is de afdeling Schiedam landelijk op de 2e plaats geëindigd met de ledenactie en dit jaar is ons doel: doodgewoon op de 1e plaats eindigen. Mijn eigen mening is, in een werkzaam leven ben je lid van een vakbond en daarna word je gewoon lid van een ouderenbond en laat er nu net in Schiedam een leuke afdeling zijn van de ANBO met een eigen sociëteit. Wanneer u de komende periode lid wordt hoeft u pas in januari te betalen: 37,30 per jaar. Afgelopen zondag was het jaarfeest met ons eigen shantykoor, Rijnmondband, live muziek van de New Session, BBQ en loterij. De sociëteit puilde uit met enthousiaste leden. Morgen een volle bus naar Volendam, 6 oktober de Dag van de Eenzaamheid en 20 oktober een lezing van Han van der Horst.

Ik heb grote verwachtingen van de Dag van de Eenzaamheid, veel mensen hebben zich opgegeven en alleen dat al is een succes. Volgende week kom ik hier op terug, nu nog even genieten van een zonnetje in de tuin.

Joke Ballijns
(foto: Ashvini Panday)

 

Geen opmerkingen: