dinsdag 22 juli 2014

Middelbare Leeftijd ’s probleem?

Eigen Gemaakte foto
Tijdens deze hitte treft mijn lief me regelmatig zittend met rondom me de hard werkende ventilatoren. Ik lees nu veel. Nu ben ik met het boek: Mythen & Bewustzijn bezig. Dit is een boek van een Teleac cursus en is geschreven door Joseph Cambell en Bill Moyers. Het is een vraag en antwoord boek en het vertelt in het kort over de mythes over de wereld en raakvlakken die ze hebben. Deze tekst staat op blz. 86.

M. En dan komt de laatste overgang, door de donkere poort?
C. Ach, dat is helemaal geen probleem. Het probleem van de middelbare leeftijd, als het lichaam de climax van zijn kracht heeft bereikt en in verval raakt, is je te vereenzelvigen met het besef dat het een voertuig is. Dit is iets wat ik uit de mythen leerde. Wat ben ik? Ben ik een gloeilamp die het licht overbrengt of het licht waarvan de gloeilamp het voertuig is? Een van de psychische problemen van ouder worden is de angst voor de dood. Mensen verzetten zich tegen de deur van de dood. Maar dit lichaam is een voertuig van bewustzijn, en als je je kunt vereenzelvigen met het bewustzijn kun je toezien hoe dit lichaam zich beweegt als een oude auto. Daar gaat het spatbord, daar gaat een band, het een na het ander, maar het is voorspelbaar. En vervolgens gaat het hele ding geleidelijk achteruit en het (ik) bewustzijn voegt zich weer bij het (rest) bewustzijn. Het bevindt zich niet meer in deze bepaalde omgeving.

De woorden tussen de haakjes, heb ik er zelf aan toegevoegd. Het zegt meer over mezelf dan over het boek en daardoor geeft deze tekst me troost die mijn angst heeft weggevaagd.



Geen opmerkingen: