maandag 18 februari 2013

Anorexia atletica 2



Een tijdje geleden heb ik de oplettende lezertjes verveeld met gezeur over en niet bestaand overgewicht: aanstellerij en koketterie, lekker boeien. Nu wil ik diezelfde lezertjes even updaten. Het heeft me namelijk nogal beziggehouden, de laatste weken.  Het hogere doel is natuurlijk een betere tijd op de marathon van Rotterdam, 14 april aanstaande. Mijn laatste tien of zo marathons heb ik gelopen met een gewicht van 75 kg. Je kan, na de marathon, op internet elke 5 km doorkomst van je zelf bekijken. Ik vond de laatste keren dat ik log en dreunend liep. Dat moet anders. Ik wil 70 kg worden. Want dat woog ik toen ik, vele jaren geleden, in m’n vorige leven, nog ‘snel’ was.
Ik had een heel traject voor mezelf vastgesteld. Elke week 500 gram eraf. Beginnen bij 77 kg, eindigen op 1 april op 70 kg. Dan heb ik nog twee weken over om op krachten te komen.
Maar wat denk je? Ik ben er al. 69,8 kilootjes. Mijn pensje heeft plaats gemaakt voor een wasbord. Maar de wallen, onder mijn ogen zijn flink gegroeid. Op mijn leeftijd moet je kiezen: wat dikker en een gezond gezicht, of slank maar met een vellerige kop.
Was het moeilijk? Nou,in het begin wel hoor. Met honger naar bed. Dan slaap je zo flodderig. En dromen over eten hè. Ik droomde dat ik voor Herman den Blijker twee mud aardappelen moest bakken en dat ik daar een flink deel zelf had opgegeten. Op één of andere manier is het toch gaan wennen en ben ik me niet meer zo bewust van trek.  Een goede truuk is  om vlak voor het slapen een schaaltje magere yoghurt met zoetstof en twee eetlepels haverzemelen te eten. Haverzemelen verteren namelijk langzaam.( In tegenstelling tot tarwezemelen, die helemaal niet verteren) en daardoor geven ze langdurig een gevoel van verzadiging, terwijl ze heel weinig calorieën bevatten.
 Ik was er wel dag en nacht mee bezig. Nog wel, zoals je ziet. Alles wat ik at of dronk voerde ik in op mijn eetdagboek op caloriechecker.nl. Ik bleef angstvallig onder de 2000 kcalorieën per dag. Meestal 1500.
Nu is het probleem natuurlijk om tot 14 april niet meer aan te komen. Maar de training  wordt vanaf nu dermate zwaar  dat dàt een hoop calo’s gaat kosten. En wat eraf gaat mag er ook weer aan.
Ik ga jullie, of jullie willen of niet, te zijner tijd op de hoogte brengen of het allemaal geholpen heeft.  In elk geval zie ik er alvast wel uit als een atleet. (Met een slopende ziekte.)
Elke dag kijk ik even op de site van Rotterdam marathon, alleen om te op de aflopende klok te kijken: nog 55 dagen, nog 55 nachtjes slapen.
Voorpret is òòk  pret.

Laaglander


Geen opmerkingen: