zaterdag 10 november 2012

Straatfotografie



Ik hou ervan om met m’n grote vriend, mijn snelle fototoestel, buiten te lopen. Dit doe ik vooral tijdens landelijke feestdagen of zomaar. Met de feestdagen zijn de mensen die ik tegenkom losser, vriendelijker en een stuk spontaner. Meestal gaan ze na mijn vraag of ik ze mag fotograferen vriendelijk staan of zitten. Soms geven ze dan een email adres en dan stuur ik ze de foto toe. Mijn grote inspirator is Ed van der Elsken. Ik heb een aantal fotoboeken van hem. Het ligt me. Ik creëer het toeval. Dan maak ik een vel vochtig en spetter ik wat oost indisch inkt erop. Laat het drogen en accentueer ik datgene wat me opvalt. Dus met fotograferen ga ik op dezelfde wijze aan het werk. Ik schiet dan heel wat foto’s op straat en kijk thuis wat er op staat en maak daar iets moois van, hoop ik.  Ook heb ik een fotografiecursus gevolgd bij Jos Poeder te Delft. We hadden hele gesprekken over wat een portret is. Dat was toen een moeilijk iets om te vatten. Toch, gelukkig, heb ik het geleerd. Dit portret is gemaakt tijdens Koninginnedag in Rotterdam. Waarom wil je me fotograferen, vroeg ze me. Omdat je zo mooi bent, was mijn antwoord. Je ziet haar nagloeien van het compliment.  

Geen opmerkingen: