zondag 11 november 2012

Running therapie

silhouetten renners

Niets is zo fijn als met een paar kameraden een stukje hardlopen. Onder het lopen een beetje kletsen en dollen. Na afloop voel je je beter, meer ontspannen. Vaak zie achteraf pas dat je je niet goed voelde, geprikkeld, chagrijnig.
Daarna drinken we samen gezellig een glas fris en kletsen nog wat. Die kameraden mogen best patiënten zijn. We zijn allemaal kinderen van één vader.
Therapeutisch hardlopen is voor patiënten bedoeld maar de therapeut profiteert mee. Dat maakt dat ik soms in eigen tijd de met patiënten ga hardlopen. Enerzijds wil ik sowieso hardlopen- de hond moet er toch ook uit- anderzijds houd ik zo contact met mijn hardlopende patiënten.  
Het gunstige effect van hardlopen op depressiviteit is in een groot aantal studies aangetoond.
Nog voordat dit bij de wetenschap bekend was vermoede ik dat al. Ik ben op mijn vijfentwintigste, in 1976, serieus met hardlopen begonnen, bewust om mijn liefdesverdriet te bestrijden; ik voelde gewoon dat het zou helpen.
Toen ik in 1983 als verpleegkundige op een paaz (psychiatrische afdeling algemeen ziekenhuis) werkte, werd wetenschappelijk bekend dat hardlopen helpt tegen depressiviteit en ging ik met patiënten naar het Julianapark of het Sterrebos om hard te lopen.
In de psychiatrische kliniek waar ik nu werk is voor patiënten meestal een loopgroep, begeleid door de sportinstructeur, de bewegingstherapeut of een vrijwilliger. Soms is er een tijd helemaal geen loopgroep. Het probleem met de doelgroep, depressieve patiënten, is dat zij zich door aard van hun ziekte lusteloos, zwak en somber voelen en moeilijk kunnen geloven dat ze überhaupt tot iets anders in staat zijn dan in het donker op bed liggen, laat staan hardlopen.
Op dit moment hebben we een loopgroep die door mijn poli-collega en mijzelf begeleidt  wordt, vooral bestaande uit (ex)alcoholverslaafden. Verslaafden zijn vaak depressief en op verslaving heeft lopen ook een gunstig effect, al was het maar om een alternatief voor de  alcohol te krijgen. Door hardlopen ontstaat een marihuana-achtige stof, endocannabinoïden, in het lichaam van de hardloper, die mooi de functie van alcohol en drugs kan overnemen.
En al heb je het niet nodig, hardlopen met een clubje is voor iedereen gezond en gezellig.

Laaglander
 

Geen opmerkingen: