zaterdag 9 november 2013

Ontmoeting


In Tilburg wandelde ik met mijn vrouw, beide dochters en mijn kleindochter in de kinderwagen door een park. Het was mooi weer. Er waren allerlei groepjes daar. Een groepje klassieke blowende hangjongeren, een groepje hangouderen, zittend en rokend op een bankje of op de scoot, hippieachtige alto’s, Surinaamse negers, en Afrikaanse negers. De Afrikaanse negergroep was samengesteld uit een aantal Somaliërs of Ethiopiërs en een West-Afrikaan, Ghanees, schatte ik. Wij groetten en zij groette vriendelijk terug. De Ghanees zei tegen mij: ’You, very happy man’.  Ik zei:
‘Hoe kan jij dat weten?’Hij antwoordde in het Engels:
‘Jij loopt hier, blakend van welstand in de zon met drie prachtige vrouwen. Ik denk je vrouw, je dochters en je kleinkind. Echt een mooi plaatje, je bent echt een familieman.’
Het ontroerde me, want hij sloeg de spijker op de kop. Ik dacht: Misschien is hij een vluchteling, ver van zijn familie, in gezelschap van andere vluchtelingen en eigenlijk feliciteert hij mij met geluk dat hij zelf niet heeft.

Laaglander


Geen opmerkingen: