maandag 14 oktober 2013

Droom


Vannacht droomde ik dat ik in mijn eentje in Zuid Frankrijk was. Hoe ik er gekomen was, geen idee, maar ik ging wat erven op van aan mijn ex zwager verwante familieleden. Hij was een Fransman van Nederlandse ouders, die na de oorlog in Zuid Frankrijk met een nieuw leven begonnen waren.
Mijn droom speelde zich duidelijk nu af, ik ben al sinds 2004 niet meer daar geweest gezien mijn ziekte. Ik liep binnen, kreeg koffie, en vertelde gebrekkig en met handen en voeten wie ik was en al snel bleek dat de aanwezigen Nederlands gewend waren te horen. De ouders en familieleden communiceerden vaak nog in het Nederlands. Spreken deden ze het niet maar begrijpen, voor het merendeel wel. Het werd al gauw duidelijk dat ik een oom was van Theo en Alexandra, van Marieke en Muriëlle, en dat hun Oma, Overgrootmoeder en nog een lijn verder onze beste en oudste vriendin is. Tante Riet.
Op dat moment werd ik wakker en wist waarom ik dit droomde. Tante Riet is 99 geworden vandaag. Een prachtige kleine mens, rijkend tot iets boven mijn middel en nog krimpende, die ik nog zie rondscheuren in haar diverse Eendjes. Iedereen hield altijd het hart vast als ze haar zagen rijden, maar zoals gezegd, vandaag is ze 99 geworden.
De hartelijkheid van alle kinderen, en kleinkinderen, staat me zo helder voor ogen. De gastvrijheid en het mee-eten, de eindeloze koffie, de nog grotere hoeveelheid shagjes, de avonden doorzakken met rode wijn, het uitwisselen van gedachtes en idealen, de blik op soms pure armoe, de blijheid om een pakje Hollandsche Stroopwafels, en de gezamenlijke grootse feesten zijn fantastische herinneringen geworden die nu op deze wijze regelmatig terugkeren.

Gefeliciteerd tante Riet.

Door Hot







Geen opmerkingen: