zondag 22 september 2013

Hoe ingewikkeld kan het zijn.


Laatst liepen Roen en ik langs het strand. Ik had mijn fototoestel ter hand genomen en mijn onderwerp van de dag was: afval. Zo waren we tot slenteren gedoemd. Ik zag geplette bierblikjes die gezamenlijk aan het roesten zijn. Er schoten allerlei gedachten door me heen. Het maken van die blikjes. Bauxiet verzamelen en smelten in een ver weg land want dit kost giga energie. Het komt naar Nederland waar het gesmolten, geplet en tot een blikje gevormd wordt. Weer ergens anders wordt er hop, mout en gist gekweekt.  En samen met water en andere bewerkingen hebben we heerlijk bier dat in die blikjes wordt gestopt en geëtiketteerd. Dan naar de supermarkt waar het wordt verkocht en naar het strand gebracht en genuttigd wordt. Daarna pletten ze alles en wordt het weggegooid en nu liggen ze heel langzaam weg te roesten en dit duurt ongeveer 50 jaar. Dat is wat je noemt erg lang dus hoe ingewikkeld en ingrijpend kunnen blikjes bier zijn. 

Geen opmerkingen: