dinsdag 24 december 2013

Mijn nummer 1

Toen hij nog Mink heette en een stuk knapper was
Ik heb veel lievelingsnummers. Mijn liefste lievelingsnummer is misschien wel 'The part you throw away' van Tom Waits maar dat moet persé in de live-versie vanwege de prachtige begeleiding. Ook heel mooi vind ik 'Heaven stood still'van Willy Deville. Daar zijn heel wat goede opnames van te vinden op you tube. Ik was een echte fan van Willy. Ik heb hem voor het eerst in de Doelen zien optreden toen hij zijn eerste hits had, in de new wave-punktijd 1978 of zo. Daarna heb ik hem nog bezocht in Utrecht, Ahoy, Rotown en het laatst in de nieuwe  Luxor, in het decor van Cats, die één avond niet optraden.  Hij liep toen met een stok. Hij had bij een verkeersongeluk zijn heup gebroken en dat kon niet goed behandeld worden. Ondanks zij evidente drugsverslaving gaf hij altijd een prima show waarbij hij altijd vrolijk met het publiek praatte. Hoe anders dan Lou Reed, Van Morrisson of Bob Dylan. Helemaal geen kapsones. Bekijk voor de aardigheid eens het interview met hem door een van de jakhalzen van de wereld draait door. Hij is uiteindelijk in 2009 op 58jarige leeftijd aan pancreaskanker overleden. Had waarschijnlijk niets met zijn druggebruik te maken. Zo veel aandacht het overlijden van Ramses Shaffy, Michael Jackson en Lou Reed kreeg, zo weinig Willy, terwijl hij echt een hele grote was, in mijn ogen. Ik beluister hem nog vaak met veel plezier. De studio-opname van Haeven stood stil is in Parijs gemaakt want hij wilde er een Franse sound bij. http://youtu.be/ioxeqbQCvMo



Geen opmerkingen: