dinsdag 28 oktober 2014

HILVERSUM 5

Hilversum 5



Vandaag schrijf ik denk ik tenminste voorlopig het laatste stuk over mijn tijd in Hilversum. Vuilniswagen_hilversum Door het uitje met de Wereldwinkelmedewerk(st)ers nu al weer een paar maanden geleden aan Mammoet, voormalig van Seumeren belandde ik in een periode dat ik in de geschiedenis van mijn 10 jaren in Hilversum dook. Ik merk wel dat het verslavend is en dat je van het een in het ander terecht komt. Namen van schoolgenoten kwamen boven drijven. Herinneringen aan statiegeld flessen inzamelen onder de tribunes bij de Draversbaan achter ons huis. Daf 33 bestel PTT Mijn eerste sigaretje in de gangen onder de flats vlak bij het overdekte winkelcentrum waar ook Galesloot zat, de supermarkt waar mijn moeder en ik de meeste Ford F 6 Brandweerwagen H'sum boodschappen haalden, waar ook een Jamin zat waar alles nog los verkrijgbaar was en ik enorme hoeveelheden gebroken chocoladebiscuitjes en bazooka kaugom verorberd heb. Zo in de geschiedenis duikende kom je er ook achter dat er enorm veel veranderd is in de ondertussen dik Draversbaan Hilversum uit de Lucht 38 jaar dat ik er al weg ben. We vertrokken toen naar Venray. Een totaal andere stad waar men een taal sprak die geen Duits was maar ook zeker geen Nederlands en waar men gewoontes had die ik niet uit Hilversum kende. Het voelde eerst echt alsof we geëmigreerd waren.
Ik kan lang niet alles terugvinden waar ik naar zocht. St Paulusgroep sinds 1931
Zo zat ik naar foto's te zoeken van mijn periode bij de scoutinggroep st. Paulus aan het Achterom achter de st. Vituskerk, maar ten eerste blijkt het Achterom er niet meer te zijn en nu veranderd te zijn naar Schapenkamp, een compleet nieuwe wijk. Hoofdkwartier st Paulusgroep Schapenkamp Hilversum Zoiets is lastig zoeken. Vitus kerk Hilversum
Het hoofkwartier blijkt op 12 september 1992 door brand verwoest te zijn. Nu blijkt de st. Paulusgroep er nog wel te zijn, maar via de web beheerder kwam ik erachter dat er bijna geen foto's zijn uit die tijd.  Ik zelf heb er nog wel wat, die zijn weer voor een volgende duik in het verleden. Via via kwam ik terecht in diverse geschiedenis sites als Oud Hilversum, waar ik ook maar (gratis) lid van geworden ben, want anders mag je geen foto's zien of opslaan. Zo loop je tegen allerlei onverwachtse problemen op. Bij zo'n site kan je bijvoorbeeld wel een fotoboek maken, maar downloaden ho maar. Sorteercentrum Postkantoor H'sum
Postkantoor en oude Raadhuis Hilversum Voor sommige foto's bijvoorbeeld het sorteergedeelte van het oude Postkantoor waar ikzelf vanaf mijn veertiende gesorteerd heb en vandaar uit ook op zaterdagen en vakanties bezorgd heb in Hilversum. De foto die ik gevonden heb kon ik wel afdrukken, en vervolgens inscannen, maar een andere manier om hem te kunnen verwerken was er niet.
Zo was gisterenavond Els naar school en voor dat ik het wist was het kwart voor tien en ging de telefoon met de mededeling dat ze alweer in de Metro zat. Ik had zodoende uren achtereen achter de computer naar Postkantoor oude foto's zitten kijken en was zodoende nog geen millimeter verder gekomen met dit stukje. Alles bij elkaar ben ik er al weken mee bezig. Wat wel leuk is dat die reportages flink bezocht worden op web-log. Ik snap er geen biet van maar er zijn van die dagen dat er meer dan 500 pagina's gelezen worden.
Brand in de NH Kerk Hilversum 3-12-1971 Zo was er op 3 december een brand in Hilversum naast het oude Postkantoor waar ik met mijn broers naar toe geroepen werd Brandende kerk 4-12-1971 Ergens sta ook ik nog door mijn Pa die toen de directeur van de Post was, en daarbij moest ook de vrijwillige brandweer van de PTT uitrukken om het dak nat te houden en overslag te voorkomen. Ik kan me de hitte nog herinneren. Vanuit de kamer van Pa hadden we het beste zicht op de kerk die volledig uitbrandde. Deze zwart wit foto's geven nog steeds een goede indruk van deze giga brand, waar ik als 11 jarig jochie behoorlijk van onder de indruk was.  Uitgebrande NH Kerk H'sum 4-12-1971 rechtgezet Vanaf dat moment mocht ik ook mee naar de oefeningen van de vrijwillige brandweer en misschien was dit wel de voorbode van heel veel jaren BHV tot mijn ziekte daar een onverwachts einde aan maakte. Ik vond die oefeningen altijd verbluffend interessant en deed het met veel plezier. Grote Kerk Hilversum na herbouw
Er zijn inmiddels wel veel meer foto's gevonden dan ik in een blog stoppen kan, dus misschien komt er toch nog wel een Hilversum 6, maar ik ga nu eerst maar eens met de foto's beginnen. Zo kwam ik er Ansicht-vuilnisauto een tegen uit 1968 waar het zo ongelooflijk druk is op de kerkbrink met zulke mooie ondertussen allemaal al lang tot schroot verwerkte antieke voertuigen tegen dat ik het niet laten kan die een plekje te geven. Kerkbrink 1968

Het is nu geen misschien meer, want ik heb nog zoveel foto's dat ik er voor nu mee ga stoppen. Onderwerpen voor Hilversum 6 zijn berm toerisme bij net aangelegde snelweg, st. Annas Hoeve, Heideheuvel herstellingsoord en astmacentrum, Zonnestraal, Hotel theater Gooiland waar ik trillend en al voor het eerst quatre main op het podium zat achter de piano, na al die lessen van mw. van 't Hof waar ik zo'n hekel aan had en diverse scholen, de studio's, het zwembad op de Kapelstraat waar ik zwemmen geleerd heb en nog veel meer. Voor nu vind ik het welletjes. Het grote zoekwerk is gedaan en de reportage is leuk geworden, al zeg ik het zelf. Gegroet.

Geen opmerkingen: