maandag 20 oktober 2014

Hilversum 4 DUDOK

Hilversum 4 DUDOK



Na een behoorlijk intermezzo vandaag tijd voor een 4e stuk over Hilversum. Vorig jaar ten tijde van het uitje met de Wereldwinkelmedewerkers naar Mammoet hier in Schiedam begon ik een beetje met graven in het verleden. Om precies te zijn de tien volle jaren die ik van mijn zesde tot mijn zestiende met mijn ouders heb doorgebracht op de van Riebeeckweg aldaar. De kennismaking met van Seumeren, het huidige Mammoet is beschreven, de directe omgeving van waar we woonden, tot en met de huidige (nauwelijks veranderde) achtertuin van het huis waar we woonden, en ook is er een hoofdstuk besteed aan mijn tijd als misdienaar tot en met acoliet bij de inmiddels gesloopte st. Willibrorduskerk vlak bij ons huis. We kwamen in die hoofdstukken ook al Hilversum + Huisje v Dudok 1959 arch. Blokdijk achter ons huis terecht bij het startershuis naast de Draversbaan in de stijl van Dudok maar van architect Blokdijk uit 1959 Draversbaan 2 en de plek waar mijn French Sister en ik veel aan atletiek gedaan hebben, en waar 's Winters de Atletiekbaan ondergespoten werd om op te schaatsen. Zo hebben we al twee keer prachtige gebouwen van architect Dudok gezien, waar Hilversum er een enorm aantal van kent, waar ik vandaag aandacht aan ga besteden. Zo vertelde ik dat mijn oudste broer er getrouwd was, maar dat bleek in mijn bovenkamer niet geheel juist opgeslagen. Nee, die was getrouwd in Naarden. Daarintegen was mijn French Sister daar wel getrouwd. Ik bleek die twee trouwpartijen door elkaar te hebben gehaald. Nu spreken we echter ook al over 1974 als ik me niet vergis. Ik wet nog wel dat mijn moeder een min of meer paarse terlenkabroek voor mij had uitgezocht om bij die bruiloft te dragen. Gek hé, welke zaken in je herinnering blijven hangen. Ik begin met het conservatorium op de Snelliuslaan Conservatorium van Dodok a d Snelliuslaan , typisch met de rondingen die je zoveel terug ziet komen. Dan komen we bij een benzinestation. Eigenlijk weet ik niet of dit in H'sum is, maar het is wel van de hand van Dudok: Dudok_benzinestation  Vervolgens gaan we richting de oude Gasfabriek aan de Kleine Drift. Daar was ook een pompstation, waarvan ik twee foto's gevonden heb: Dudok_Pompstation_Hsum_Kleine_Drift_s Kijk ook even naar de prachtige oude auto's bij het pompstation!! Dan gaan we twee foto's zien van het werkelijk prachtige gemeentehuis van H'sum:
We gaan nu naar de wijk http://www.wijkliebergen.nl/
 Liebergen: Dudok  Wijk Liebergen als je even naar de link gaat krijg je nog een veel beter beeld van deze prachtige wijk. Wij gaan ondertussen verder naar de oude kapperszaak aan het Den Uyl Plein Kapperszaak van Dudok a h den_Uyl_plein_1 Hilversum . Dan naar wat prachtige oude politieposten toen en nu: Kleine drift politiepost 1919 Hilversum Kleine drift politiepost 2006 Politiepost Oosterspoor Hilversum
Gemeentehuis Hilversum DudokWeer een stukje verder komen we bij het gemaal aan het Laapersveld, vlak bij ons oude huis: Laaperveld gemaal hilversum JPG Laaperveld gemaal hilversum_mrt09_02 Weer een stukje verder gaan we naar de Minckelerschool uit 1929 Minkelerschool van Dudok 1929 en bij de Multatulieschool Multatulischool_08 Willem Marinus Dudok . We beginnen op te schieten, maar er is zoveel moois: Nu de Noorderbegraafplaats Noorderbegraafplaats Hilversum Dudok
Dan gaan we nog even terug naar de Draversbaan, ik heb een silkscreenprint gevonden van dit magnifieke gebouw waarin ik heel veel gespeeld heb
Dan nog het volksbadhuis Volks Badhuis Hilversum en tot slot het huis waar Willem Marinus Dudok zelf lang vast naar tevredenheid gewoond heeft. Silkscreenprint sportpark Hilversum dudok
Gemeentehuis Hilversum Dudok 2 Gemeentehuis Dudok Hilversum Gasfabriek_pompstation_s van Dudok

In mijn zoektocht kwam ik op allerlei onverwachtse plaatsen. De studio's, de nieuwe omroepen Veronica, en de Tros, die net aan land kwamen na lange tijd op zee. Het Ziekenhuis Zonnestraal waar ik vakantiewerk gedaan heb en mijn rechter pols bijna doorsneed. Het Postkantoor waar mijn vader de scepter lange tijd zwaaide en mij daar ook een baantje als postbesteller bezorgde. De verschillende scholen waar ik gezeten heb, van de Wilbeeckschool, naar het Alberdinck thijm college, een bijvestiging daarvan in een ander deel van Hilversum en daarna de Savornin Lohmanschool richting Kerkelanden waarvoor ik altijd bergop moest fietsen om er te komen, waardoor ik lange tijd een hekel kreeg aan fietsen. Loosdrecht kwam voorbij, waar ik zoveel gezwommen en gezeild heb. De Verkennerij waar ik langdurig bij vertoefd heb. Anna's Hoeve, Lage Vuursche, Crailloo, Hollandsche Rading, Heideheuvel, de hei, en nog veel meer. Al deze zaken komen nog een keer terug in Hilversum 5. Erg origineel is de naam niet, maar waarom zou ik wat ik begonnen ben veranderen. De eerste drie Hilversum stukken worden regelmatig gelezen.
Bij het opslaan van deze reportage blijkt dat de volgorde van de diverse gebouwen een beetje door elkaar geraakt is. Als je met de muis op een afbeelding gaat staan zie je vanzelf om welk gebouw het gaat, en als je dubbel klikt dan zie je ook de vergroting. Veel kijkplezier.

Geen opmerkingen: