maandag 22 juli 2013

In MEMORIAM Gerrit Bohré


Door Hot

IN  MEMORIAM  GERRIT  BOHRÉ

Ik weet niet precies meer wanneer we op mijn afdeling kennismaakten met Gerrit.
Hij was een buitengewoon fragile man van rond de vijftig kg.
Als je nog niet wist hoe oud hij was dan schatte je hem ergens tussen de zeventig en negentig. Hij kraakte en kreunde aan alle kanten, maar had een stel pretoogjes waarmee hij zelf met dit lichaam incluis een baard van weken alle aanwezige opgenomen dames van de afdeling zover kreeg dat ze zijn brinta maakten, zijn boterhammen smeerden, zijn lijf masseerden, en hem een soortement voorkeurs behandeling gaven.

Gisterenavond om ongeveer half elf kreeg ik een telefoontje van een van die dames die zich het lot van Gerrit extra aantrokken en dat liep vaak na opnames ook door in vriendschappen, boodschapjes, bezoekjes etc. Dat ze zojuist van de politie gehoord hadden die na een signaal van nog een oude medepatiënt de deur geforceerd hadden en hem dood aangetroffen hadden in zijn appartement.

Zij was in tranen en dat overkwam mij ook terstond. Ik had hem enkele dagen geleden ook nog aan de telefoon. Hij belde vanuit het Reinier de Graaf waar hij ook vaste klant was vanwege zijn longen. Oftewel zijn het laatste jaar nog maar een werkende long. Hij belde of hij bij ons terecht kon na het ontslag uit Delft om verder te detoxen. Ik moest hem neen verkopen. Toch was ons laatste contact een fijn contact waarbij hij alweer zinspeelde in een potje scrabble me mij.

Zo was hij een der trouwste klanten van de fam. Nolet, waarvan hij de eindeloze reeks Ketel 1 af nam, de trouwste en vaakst en langstopgenomen patiënt van afd. Detox, een buitengewoon goede cliënt van Directzorg en een toppatiënt van Reinier de Graaf.

Zo gaf hij bij ons op de afdeling als hij daar dan tenminste nog toe in staat was muziek ”les” bijeenkomsten waarbij iedereen lol had, er gezongen werd en dit was meestal een behoorlijk bezochte club. Verder maakte hij en een aantal anderen nog muziek toen onze Zorgcoördinator afscheid nam.

Die muziek was een van zijn grootste hobby’s. Hij was in de zestiger en zeventiger jaren een van de bandleden van “Beautiful Garden”, een hippie groep waarvan hij de toetsenist was. https://soundcloud.com/gerrit-bohre Hier kun je nog veel van zijn laatste werkstukken vinden.

Verder wil ik nog zeggen dat Ik en mijn collega’s en ook vele van de klanten die hem hebben leren kennen hem zullen missen. Een markant mens met een enorme fantasie, een enorme woordenschat, (hij legde tijdens een gemiddeld scrabblespel toch tenminste drie 7 letterige woorden neer)en we kwamen samen tot giga scores.
Hij was mijn trouwste scrabble partner ooit, en ondanks ook zijn narrige momenten en zijn knorrige geluiden was het een heerlijk mens die helaas thuis in zijn eentje de eenzaamheid niet aankon, maar het was wat mij betreft een eer hem goed te leren kennen.


Goeie reis verder, eindeloze muzikant.

Een paar fragmenten uit zijn leven:
1e single — met Ger Van de Lagemaat, Dick Hegeman, Gerrit Bohré en Cor Gravestein.
2e single — met Ger Van de Lagemaat, Dick Hegeman, Gerrit Bohré en Cor Gravestein
1972 6 27 Beautiful Garden - Gerrit B nr 4 v l
Beautiful Garden 1974
1978 Beautiful Garden met Gerrit Links
Gerrit Bohré op het podium van GGZ-D in Delft
Beautiful Garden met hun eerst Ford Transit Bus
Beautiful Garden met Gerrit links boven
Beautiful Garden Met Band en DAF Band Bus
Beautiful Garden Nieuwjaarskaart
Beautiful Garden
DAF Bandbus van Beautiful Garden Bas Munne, Peter Vrieselaar, Joop Regoord, Marcel Karreman, Gerrit Bohre e.a.
G Bohre met baard en fles
Kolibrie 1976 G Bohre, D Hegeman, G vd Lagemaat, F Bergers, L Spoor Bissenden, L Donkers etc

Tot zover dit tribute to Gerrit Bohré









Geen opmerkingen: