maandag 7 maart 2016

Lievelingsschilders.


Een nieuw rubriek.
Ik begin met Dick Ket.
Leerde zijn oeuvre kennen via het Arnhems museum voor moderne kunst.
Ik heb zo ongeveer 20 jaar in Arnhem vertoefd en trakteerde mezelf soms om naar dit museum te gaan.
Ten eerste om de 2 grootte poppenhuizen in de grote hal. Prachtig vond ik dit en de werken van Dick Ket.
Hij heeft een zelfportret gemaakt dat toen en nog steeds diepe indruk op me maakt.
Ik zag een hele lelijke, ziek man. Hij had een hartziekte, zijn hart zat aan de verkeerde kant en een van de kenmerken was dat zijn nagels groot en gebold waren.
Wat zag ik erin?
Een man die het aandurfde zijn kwetsbaarheid te tonen in al zijn lelijkheid en schoonheid.
Zelfs nu hoef ik alleen mijn ogen te sluiten en ik zie dit portret voor mijn ogen.

Geen opmerkingen: