zondag 17 juli 2016

DE Prent


Na jaren zoeken was ik het bezit gekomen van een prent, die steeds meer mijn begeerte had gewekt. De vorige eigenaar was hieraan eveneens zeer gehecht; de onderhandelingen vergden veel van mijn geduld, ik betaalde een zeer hoge prijs.
Met trots liet ik mijn aanwinst aan mijn vrienden zien en wekenlang werden al mijn gedachten hierdoor beïnvloed.
Deze trots ebde Langzaam weg, en, hoewel het me nog steeds veel genoegen deed de prent te bekijken, verschafte zij mij toch niet het intense genot dat ik voorzien had.
Ik vroeg de meester mij dit te verklaren waarom een begeerlijke zaak, eenmaal in bezit verkregen, minder begeerlijk wordt.
Hij antwoordde mij: Het is niet juist te menen dat het genot minder wordt. Veeleer is het zo dat men zichzelf bewijst dat aan bezit ontleend genot van meet af aan onwaarachtig is.

Tekst uit het boek:
Gesprekken met de meester.
Auteur: Carla Krüger uit 1982

Geen opmerkingen: