maandag 21 december 2015

Het Schreiershuisje.

Een hele oude foto hiervan.
Ik ben hier regelmatig langsgelopen tijdens de wandelingen met mijn trouwe viervoeter. Eerst met Jesse en nu met Meisje. De naam heeft toch regelmatig mijn verbeelding gekieteld. Ik zie dan in gedachten hoe de vrouwen en kinderen afscheid namen van hun man en vader voor een hele lange tijd.

“Het schreiershuisje mooier dan voorheen. Het heeft veel geld gekost op dit op te knappen en schoon te blijven houden. En nog steeds. Een klein miniatuur monument voor de gemeente Schiedam, en zeker voor de wijk. Hier zijn wat tranen vergoten in het verre verleden wanneer er weer een vissersboot of andere schepen op zee gebleven waren met hun bemanning. Dan zaten de vrouwen hier in het Schreiershuisje te wenen om hun geliefden of zonen die niet meer terug kwamen. Een stukje historie wat zeker bewaard dient te blijven.”

De uitleg heb ik geplukt uit Google. Maar zelf schiet me een lied van de groep Renaissance genaamd ‘At the Harbour.’ Het klinkt een beetje bombastisch maar dat ben ik zelf soms ook. De tekst en het pianospel vullen elkaar aan en zelf vind ik wanneer ik het beluister nog steeds erg mooi.


Geen opmerkingen: