zondag 6 december 2015



Dorp Rotterdam

Onder het bordje Rotterdam 50 km. zou standaard het bord ‘werk in uitvoering’ moeten staan.
    Rotterdam werkt altijd aan zijn toekomst. Onze burgervader is zich hiervan bewust en gaat de Amerikaanse econoom Jeremy Rifkin 775.000 euro betalen om een toekomstscenario voor Rotterdam te schrijven. Dat plan moet er in de zomer van 2016 liggen. Snel verdiend. Laat Ahmed er op toezien dat Rifkin datzelfde plan niet ook aan Antwerpen en Shanghai verkoopt want dan hebben we nog geen voorsprong. Burgemeester Aboutaleb is het eens met Rifkins visie op de nieuwe en duurzame economie. Eén van Rifkins voorspellingen is dat de Rotterdamse haven over vijftien jaar helemaal gerobotiseerd is. De bonden, met hun traditioneel, instinctief wantrouwen tegen alles wat handwerk vervangt, vinden een onbemande haven imbeciel en robotten geen mannen.
   
Rotterdam komt dit najaar met een ‘smart city-aanpak’. Dat is een eufemisme voor ‘big brotherism’. Alle informatie die via social media te vinden is over Rotterdammers, gecombineerd met gegevens van de sociale dienst, de belasting en de politie vormen de basis voor keuzes. Bijvoorbeeld of er politie mee moet met de ambulance om de hulpverleners te beschermen.  Er zijn al bewakingscamera’s die op grond van geluidsniveau en heftigheid van beweging zelf voorselecteren of hier mogelijk sprake is van geweld of vandalisme. Goed voor de veiligheid maar slecht voor de privacy.

Al die toekomstketelmuziek terzijde, is Rotterdam het decor van mijn leven; ik woon er vanaf mijn geboorte en ik denk dat ik daar mee door ga tot mijn dood.  Als ik door de stad fiets, door Crooswijk met zijn Turkse en Marokkaanse supers, door het centrum met uitgaangebieden Witte de Withstraat, en Schouwburgplein en dan via de Surinaams-Antilliaanse Westkruiskade naar de Merwehaven langs stadsboerderij/restaurant ‘Eten uit je eigen stad’, richting Schiedam dan ben ik trots en blij. Rotterdam heeft veel gezichten en ze zijn me allemaal even lief. Logisch dat Lonely planet Rotterdam zo de moeite waard vindt.
    Voor mij is Rotterdam het meest vanzelfsprekende stukje aarde ter wereld. Minstens zo knus als Het Dorp van Wim Sonnevelds vader.


Laaglander

Geen opmerkingen: