donderdag 5 januari 2017

Reis op de Bertha (3)


Zo regelmatig ben ik door dit album aan het zappen.
Zittend op m'n vaste plekje heb ik de in's en out's van haar gefotografeerd.
Tot grote treurnis van de kapitein want zij was een deel van zijn ziel en hij wenste niet dat Jan en alleman haar zouden kunnen aanschouwen.
Terwijl ik de foto's bekijk valt me het hoeveelheid touwwerk op.
Eigenlijk nu pas.
Vroeger op school leerde ik het een en ander tijdens geschiedenisles.
Ik leerde van 'breeuwen' of hoe kreeg men toen een schip waterdicht.
De zeilen die worden of gehesen of gestreken.
De hoeveelheid knopen, met elk hun eigen naam.
Het hele schip wordt bijeen gehouden door het touwwerk.
Tegenwoordig, zo is mij verteld, word dit niet meer geleerd op school.
Zo, jammer.
Dit alles breidt de wereldvisie en kennis uit en dus ook wat wijsheid, hoop ik.


Geen opmerkingen: